I 17 år har vi hjälpt företag
välja bättre programvara
Capterras integritetspolicy
Ta dig tid att läsa vår integritetspolicy (”Policy”) eftersom den innehåller viktig information om hur vi hanterar dina personuppgifter.
I denna Policy är hänvisningar till ”vi”, ”oss” eller ”Capterra” hänvisningar till Capterra Inc., ett dotterbolag till Gartner Inc. Hänvisningar i denna Policy till Gartner Digital Markets inkluderar Capterra, tillsammans med Nubera eBusiness S.L. (GetApp) och Software Advice, Inc., alla dotterbolag till Gartner Inc. Denna Policy gäller endast Capterras datainsamling via www.capterra.se (”Webbplatsen”) och gäller inte Gartner Inc. och dess andra närstående koncernbolag, produkter och/eller tjänster, www.gartner.com eller Gartner-enheter som har sina egna integritetsmeddelanden: Gartner Digital Performance Benchmarks, Gartner Consumer och Culture Insights samt Evanta.
HUR DU KAN KONTAKTA OSS
Frågor, kommentarer och begäranden avseende denna Policy ska riktas till vårt dataskyddsteam på följande adress:
Data Protection Team Legal Department 56 Top Gallant Road Stamford, CT 09602 USA
E-postadress: [email protected]
INLEDNING
Vi kommer att samla in personuppgifter när du använder Webbplatsen och tillhörande tjänster och som en del av den normala verksamheten. Denna Policy beskriver hur vi samlar in och använder personuppgifter och vilka rättigheter du har när det gäller vår användning av dina personuppgifter.
Capterra arbetar med programvaruleverantörer och potentiella inköpare av programvara och denna Policy gäller för båda. Exempel omfattar (men är inte begränsade till) följande:
-
För inköpare av programvara gäller denna Policy för potentiella inköpare när du skriver en recension av en programvaruprodukt.
-
För programvaruleverantörer gäller den när du skapar en öppen lista (free listing) för din produkt, skapar ett konto hos oss och/eller när du ansluter dig till en digital marknadsföringsexpert eller skickar in en fråga.
1. UPPGIFTER SOM VI SAMLAR IN OM DIG
FÖR INKÖPARE AV PROGRAMVARA:
Uppgifter som vi samlar in när du skriver en recension. Dessa uppgifter tillhandahålls direkt av dig.
Kategorier av uppgifter som vi samlar in om dig inkluderar:
- När du väljer att registrera dig eller logga in med ditt LinkedIn-konto får vi din grundläggande profilinformation inklusive ditt förnamn, efternamn, profilfoto och profil-URL.
- Om du (i förekommande fall) väljer att inte använda ditt LinkedIn-konto för att registrera dig, samlar vi in personuppgifter som ditt fullständiga namn och dina kontaktuppgifter, inklusive din e-postadress på jobbet, titel, namnet på ditt företag, bransch och ditt telefonnummer.
- Andra uppgifter som du kan tillhandahålla när du skriver en recension.
- Andra uppgifter som du ger oss när du kommunicerar med oss, inklusive ditt fullständiga namn, kontaktuppgifter och e-postadress på jobbet, telefonnummer och detaljer i vår kommunikation.
Vi använder dessa uppgifter för vissa aktiviteter, inklusive:
- Verifiera att recensioner är giltiga och se till att falska eller illvilliga recensioner inte publiceras
- Skicka e-postmeddelanden om tjänster till dig (t.ex. meddelanden om tjänster och meddelanden som rör ditt konto)
- Skicka reklam till affärskontakter om Gartner Digital Markets tjänster och produkter som kan vara av intresse och för att marknadsföra vår verksamhet och vårt varumärke
- Föreslå att du skriver recensioner om andra produkter och tjänster och deltar i andra aktiviteter med Gartner Digital Markets-företagen
- Administrera våra tjänster och vår webbplats, undersöka eventuella klagomål och tillhandahålla kundservice
- Besvara dina frågor och begäranden och på annat sätt anpassa din upplevelse av digitala marknader
- Lösa tvister
- för intern analys och forskning för att hjälpa oss att mäta intresse för och förbättra våra tjänster
- Förhindra förbjudna eller olagliga aktiviteter
- Upprätthålla våra policyer.
Vi använder dessa uppgifter för att:
-
Vi har ett berättigat affärsintresse av att:
- Hantera och främja vår verksamhet och vårt varumärke
- Tillhandahålla och förbättra våra tjänster
- Driva vår verksamhet
- Förbättra prestandan och användarupplevelsen på våra webbplatser
- Övervaka, undersöka och rapportera alla försök till dataintrång på våra webbplatser
- Lösa eventuella problem eller tvister som du kan ha.
-
Du har gett ditt samtycke (där så krävs enligt gällande lag) till att använda dina uppgifter för marknadsföring. Om vi förlitar oss på ditt samtycke har du rätt att återkalla detta samtycke genom att kontakta oss med användning av ovanstående uppgifter eller genom att avsluta prenumerationen via den bortvalsfunktion som finns i vår marknadsföringskommunikation.
Uppgifter som vi samlar in om din användning av vår webbplats och våra appar.
Kategorier av uppgifter som vi samlar in om dig inkluderar:
-
Uppgifter som samlas in i våra webbloggar såsom enhetsinformation (t.ex. enhetens varumärke och modell, skärmdimensioner), unika identifikationsnummer (t.ex. IP-adress och enhets-ID), webbläsarinformation (t.ex. URL, webbläsartyp, besökta sidor, datum/tid för åtkomst), webbplatstrafik och visade sidor, geografisk plats och annan enhetsspecifik information, information om internetanslutning.
-
Beteendeinformation (såsom information om beteende eller förmodade intressen som personer som är kopplade till denna information kan ha och detta kan användas för att skapa en användarprofil).
-
Uppgifter som samlas in av våra cookies (se vår Cookiepolicy).
Vi använder dessa uppgifter för vissa aktiviteter, inklusive:
- Att anpassa upplevelsen av vår webbplats
- Administrera vår webbplats och utveckla våra produkter och tjänster
- Utföra statistisk analys och trendanalys för att förbättra användarupplevelsen och prestandan på vår webbplats
- Underlätta din åtkomst till och användning av vår Webbplats
- Lösa tvister och felsöka problem.
Vi använder dessa uppgifter för att:
- Följa tillämpliga lagar och förordningar
-
Vi har ett berättigat affärsintresse av att:
- Övervaka, undersöka och rapportera alla försök till dataintrång på våra webbplatser
- Förbättra prestandan och användarupplevelsen på våra webbplatser
- Utveckla våra produkt- och tjänsteerbjudanden för användare.
FÖR PROGRAMVARULEVERANTÖRER:
Uppgifter som vi samlar in när du:
- Skapar en öppen lista (free listing)
- Tar kontakt med en digital marknadsföringsexpert
- Registrerar dig för ett konto hos oss
- Kommunicerar med oss (antingen via telefon eller e-post).
Dessa uppgifter tillhandahålls direkt av dig.
Kategorier av uppgifter som vi samlar in om dig inkluderar:
- Personuppgifter såsom ditt fullständiga namn och kontaktuppgifter såsom ditt företags namn, den stat/det land där du är baserad, din e-postadress på arbetet och ditt telefonnummer
- Din webbplats-URL
- Vad du är intresserad av att höra om (t.ex. leadgenerering eller granskning av webbplatser)
- Om du använder andra PPC-annonskanaler
- Information om den programvara du erbjuder, t.ex. produktnamn, typ av programvara och produktbeskrivning
- Uppgifter som du tillhandahåller så att vi kan fakturera dig, inklusive dina betalningsuppgifter och faktureringsuppgifter
- Andra uppgifter som du ger oss när du kommunicerar med oss, inklusive ditt fullständiga namn, kontaktuppgifter och e-postadress på jobbet, telefonnummer och detaljer i vår kommunikation
Vi använder dessa uppgifter för vissa aktiviteter, inklusive:
- Uppfylla dina önskemål, till exempel att publicera din lista och annat inskickat innehåll, ge dig information om leads (inklusive deras namn, information om deras verksamhet, programvarukrav och nästa steg för att följa upp (t.ex. begära demo) och fakturera dig på lämpligt sätt
- Hantera din profil och dina listor
- Skicka e-postmeddelanden om tjänster till dig (t.ex. meddelanden om tjänster och meddelanden som rör ditt konto)
- Tillhandahålla konsulttjänster
- Meddela dig om våra specialerbjudanden, våra dotterbolag eller samarbetspartner, som kan vara av intresse för dig
- Skicka marknadsföring till affärskontakter om Capterra-tjänster och -produkter som kan vara av intresse och för att marknadsföra vår verksamhet och vårt varumärke.
- Administrera våra tjänster och vår webbplats, undersöka eventuella klagomål och tillhandahålla kundservice
- Besvara dina frågor och begäranden och på annat sätt anpassa din upplevelse av digitala marknader
- Lösa tvister
- För intern analys och forskning för att hjälpa oss att mäta intresse för och förbättra våra tjänster
- Förhindra förbjudna eller olagliga aktiviteter
- Upprätthålla våra policyer.
Vi använder dessa uppgifter för att:
-
Vi har ett berättigat affärsintresse av att:
- Hantera och främja vår verksamhet och vårt varumärke
- Tillhandahålla och förbättra våra tjänster
- Driva vår verksamhet
- Erhålla betalning för våra tjänster – Förbättra prestandan och användarupplevelsen på våra webbplatser
- Övervaka, undersöka och rapportera alla försök till dataintrång på våra webbplatser
- Lösa eventuella problem eller tvister som du kan ha.
-
Vi har fått ditt samtycke (där så krävs enligt gällande lag) till att använda dina uppgifter för marknadsföring. Om vi förlitar oss på ditt samtycke har du rätt att återkalla detta samtycke genom att kontakta Dataskyddsombudet med användning av ovanstående uppgifter eller genom att avsluta prenumerationen via den bortvalsfunktion som finns i vår marknadsföringskommunikation.
Uppgifter som vi samlar in om din användning av vår webbplats och våra appar.
Kategorier av uppgifter som vi samlar in om dig inkluderar:
- Uppgifter som samlas in i våra webbloggar, såsom enhetsinformation (t.ex. enhetens varumärke och modell, skärmdimensioner), unika identifikationsnummer (t.ex. IP-adress och enhets-ID) och webbläsarinformation (t.ex. URL, webbläsartyp, besökta sidor, datum/tid för åtkomst), geografisk plats och annan enhetsspecifik information, information om internetanslutning
- Annonsinformation (t.ex. annonsens storlek/typ, annonsintryck, annonsens plats/format, uppgifter om interaktioner med annonsen)
- Beteendeinformation (såsom information om beteende eller förmodade intressen som personer som är kopplade till denna information kan ha och detta kan användas för att skapa en användarprofil).
- Uppgifter som samlas in av våra cookies (se vår Cookiepolicy).
Vi använder dessa uppgifter för vissa aktiviteter, inklusive:
- Att anpassa upplevelsen av vår webbplats
- Administrera vår webbplats
- Utföra statistisk analys och trendanalys för att förbättra användarupplevelsen och prestandan på vår webbplats
- Underlätta din åtkomst till och användning av vår Webbplats
- Lösa tvister och felsöka problem.
Vi använder dessa uppgifter för att:
- Följa tillämpliga lagar och förordningar
-
Vi har ett berättigat affärsintresse av att:
- Övervaka, undersöka och rapportera alla försök till dataintrång på våra webbplatser
- Förbättra prestandan och användarupplevelsen på våra webbplatser.
1.2 YTTERLIGARE INFORMATION
När vi samlar in och använder uppgifter för våra berättigade intressen enligt ovan gäller ett berättigat intresse endast när vi anser att dina intressen eller rättigheter som kräver skydd av dina personuppgifter inte väger tyngre än våra berättigade intressen. Kontakta oss om du vill ha mer information om vilka av våra berättigade intressen som gäller för dina personuppgifter.
Våra webbplatser och online-tjänster är avsedda för personer som är minst 18 år. Våra online-tjänster är inte utformade för att användas av personer under 18 år.
Dina personuppgifter kan också behandlas om det är nödvändigt: för att svara på en laglig begäran från en brottsbekämpande myndighet eller tillsynsmyndighet, organ eller byrå, för att försvara rättsliga anspråk eller för att undersöka, förhindra eller vidta åtgärder avseende olagliga aktiviteter, misstänkt bedrägeri, situationer som involverar potentiella hot mot någon persons fysiska säkerhet eller överträdelser av något av våra Webbplatsvillkor.
Inspelad kommunikation med Capterra
Vi kan spela in samtal för utbildnings-, kvalitets- och forskningsändamål. Alla inspelningar kommer att behandlas konfidentiellt. Om du inte vill att vi ska spela in ditt samtal får du en möjlighet att välja bort det. Om ditt samtal redan pågår kan du be oss att stänga av inspelningen i början av samtalet.
Betalkortsuppgifter
I tillämpliga fall kan du betala för Capterras produkter eller tjänster med ditt betalkort och i sådana fall samlar vi in dina personuppgifter som är kopplade till ditt betalkort. Vi använder dessa personuppgifter för att behandla din betalning och för att förhindra bedrägliga transaktioner. Vi gör detta på grundval av ditt samtycke till att behandla dessa uppgifter.
2. NÄR VI LÄMNAR UT DINA PERSONUPPGIFTER PUBLICERING AV RECENSIONER
PUBLICERING AV RECENSIONER
a) Verifierade användarrecensioner
Vi tillåter att enskilda personer skickar in programvarurecensioner och förblir anonyma. Om du väljer detta alternativ måste du använda ditt LinkedIn-konto för att registrera dig på Capterras webbplats så att vi kan verifiera recensionens källa på ett säkert sätt. Dina LinkedIn-profiluppgifter som Capterra får kommer att göras tillgängliga för Gartner Digital Markets-bolag. När recensionen har skickats in kommer den att visas för våra Webbplatsanvändare som från en ”Verifierad användare”.
Du kan inte skicka in en anonym recension om du använder ett gästkonto, eftersom vi då inte kan verifiera recensentens äkthet. Det är viktigt att Capterra kan verifiera källan till recensionen för att säkerställa att vår webbplats fortsätter att tillhandahålla rättvisa, objektiva och tillförlitliga programvarurecensioner.
b) Attribuerade recensioner
Om du inte väljer att tillhandahålla en anonym recension, eller om du tillhandahåller recensionen utan att använda inloggningsalternativet med LinkedIn, kommer din recension att tillskrivas dig när den publiceras på vår Webbplats. Ditt namn och dina jobbuppgifter som publiceras med din recension på Webbplatsen och, i förekommande fall, andra Gartner Digital Markets-webbplatser, kommer att visas för Webbplatsanvändare.
Vi kan också publicera din recension på någon av Gartner Digital Markets webbplatser om vi anser dem lämpliga och användbara för användare av våra tjänster. För mer information om hur recensioner hanteras, se Capterras gruppriktlinjer.
YTTERLIGARE INFORMATION
Förutom att publicera recensioner enligt ovan kan vi lämna ut dina personuppgifter till tredje parter enligt följande:
- Till företag i Gartner-koncernen för att behandla uppgifterna för ovan nämnda ändamål
- När vi har ditt samtycke eller tillstånd att göra det
- Till tredje parter som arbetar på våra vägnar för att hjälpa oss att administrera vår Webbplats eller för att serva eller underhålla affärskontaktdatabaser och andra IT-system, såsom leverantörer av de IT-system som vi använder för att behandla personuppgifter, eller som tillhandahåller andra tekniska tjänster, såsom utskrifter
- Till tredje parter som tillhandahåller tjänster till oss och som har ett behov av att få tillgång till dina uppgifter, såsom våra professionella rådgivare (t.ex. revisorer och advokater)
- För att följa gällande lagar, skydda rättigheter, säkerhet och egendom och svara på lagliga förfrågningar från offentliga myndigheter (såsom att avslöja uppgifter i situationer som rör nationella säkerhets- eller brottsbekämpande ändamål).
Dina personuppgifter kommer också i vissa situationer att överföras till andra tredje parters företag (med förbehåll för tillämplig lag):
- Om vi säljer, köper eller överför någon del av eller hela vår verksamhet eller våra tillgångar (inklusive i händelse av konkurs), eller på grund av en annan bolagsändring, kan vi kan lämna ut dina uppgifter till den presumtive säljaren, köparen eller administratören av sådan verksamhet eller tillgångar, inklusive för granskning före transaktionen, enligt lämpliga sekretessvillkor.
- Om vi omorganiseras eller säljs kan uppgifter överföras till en köpare som kan fortsätta att tillhandahålla tjänster till dig.
- Om vi försvarar ett rättsligt anspråk, vår egendom, vår webbplats eller andra användare, kan uppgifter överföras enligt vad som krävs i samband med försvaret av ett sådant anspråk.
- Om det uppstår en nödsituation som kräver att vi delar dina uppgifter eller om det krävs för att skydda våra Webbplatsanvändares eller allmänhetens hälsa och säkerhet.
Vi kan också dela aggregerad eller anonym information om dig (som inte innehåller några personuppgifter) för att utveckla innehåll och tjänster och ytterligare förbättra din upplevelse av digitala marknader.
Capterra, GetApp och [Software Advice[(http://softwareadvice.com/) är en del av Gartner Digital Market. För programvaruleverantörer gör vi produktlistor tillgängliga via dessa enskilda webbplatser och delar dina listuppgifter inom detta nätverk så att din lista kan inkluderas på någon av Gartner Digital Markets webbplatser när vi anser det lämpligt, vilket ger dig möjlighet att samla in recensioner och förvärva högkvalitativ webbtrafik och försäljningsleads.
3. REGISTRERADES RÄTTIGHETER
Vi säkerställer att de personuppgifter vi samlar in om dig är korrekta, fullständiga och används för dess avsedda ändamål. Du kan få åtkomst till, granska, korrigera och uppdatera dina uppgifter eller stänga ditt konto genom att kontakta oss med e-post via kontaktuppgifterna ovan. Om du är en EU-medborgare har du även de rättigheter som anges nedan. Om du är bosatt i Kalifornien, se Avsnitt 10 nedan för mer detaljerad information om dina rättigheter enligt lagen i Kalifornien.
3.1 BOSATTA I EUROPEISKA UNIONEN
Under vissa omständigheter har du vissa rättigheter avseende dina personuppgifter. En sammanfattning av varje rättighet och hur du kan utöva den finns nedan. Kontakta oss om du vill utöva någon av dessa rättigheter. Sådana begäranden måste innehålla uppgifter som gör det möjligt för oss att verifiera din identitet (t.ex. ditt namn, adress, e-postadress eller annan information som rimligen krävs).
När vi mottar din begäran om att utöva en av dessa rättigheter kommer vi att svara utan oskäligt dröjsmål och inom den tid som krävs enligt gällande lag. Detta kan förlängas under vissa omständigheter, t.ex. om begäranden är komplexa eller många.
Vi kommer att tillhandahålla informationen utan kostnad, förutom om begäranden är uppenbart ogrundade eller överdrivna, t.ex. på grund av deras repetitiva karaktär. Under dessa omständigheter kan vi ta ut en rimlig avgift eller vägra att tillmötesgå begäran. Vi kommer att informera dig om eventuella avgifter innan vi går vidare med en begäran. Vi kan be om ytterligare information för att verifiera din identitet innan vi uppfyller en begäran.
Rättighet och hur du kan utöva rättigheten
Rätt att få tillgång till och/eller korrigera dina personuppgifter:
Du har rätt att få tillgång till personuppgifter som vi har om dig och att få en kopia av uppgifterna (i flesta fall). Du har också rätt att korrigera alla uppgifter vi har om dig som är felaktiga.
Rätt att begränsa användningen av dina personuppgifter: Du har rätt att be oss att begränsa behandlingen av dina personuppgifter om något av följande gäller:
U heeft het recht om ons te vragen om de verwerking van uw persoonlijke informatie te beperken wanneer één van de volgende situaties van toepassing is:
- Behandlingen är olaglig, men du vill att vi begränsar användningen av uppgifterna i stället för att radera dem. - Om du bestrider riktigheten av dina personuppgifter gäller begränsningen tills vi har verifierat riktigheten eller korrigerat dina personuppgifter.
- Vi behöver inte längre personuppgifterna för behandlingsändamålen, men vi är skyldiga att lagra dem i samband med ett rättsligt anspråk.
- Du har utövat din rätt att invända mot behandlingen. Begränsningen kommer att gälla tills vi har vidtagit åtgärder för att verifiera om vi har tvingande rättsliga grunder att fortsätta behandlingen.
Rätt att begära radering av dina personuppgifter:
Du har i de flesta fall rätt att be oss att radera dina personuppgifter. Om du vill välja bort att få reklammeddelanden är det bästa sättet att göra det, att låta oss behålla dina uppgifter med en ”kontakta inte”-tagg, så vi vet att vi inte ska kontakta dig i framtiden.
Det finns också vissa undantag där vi kan avvisa en begäran om radering, till exempel när personuppgifterna krävs för att uppfylla en rättslig förpliktelse eller för att fastställa, utöva eller försvara rättsliga anspråk.
Rätt att invända mot behandling av dina personuppgifter:
Du kan invända mot vår användning av dina personuppgifter för marknadsföringsändamål. Du kan också invända mot behandling av dina personuppgifter när vi har använt berättigade intressen som grund för behandling. I sådana fall kommer vi att sluta behandla dina personuppgifter tills vi verifierar att vi har tvingande rättsliga grunder för behandlingen som väger tyngre än dina intressen och rättigheter när du ber oss att sluta behandla uppgifterna, eller i begränsade fall då vi behöver fortsätta att behandla uppgifterna för att fastställa, utöva eller försvara rättsliga anspråk.
Rätt till dataportabilitet:
I de flesta fall har du rätt att få en kopia av alla personuppgifter som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och att be oss överföra dessa uppgifter till en annan personuppgiftsansvarig, om det är tekniskt möjligt.
Rätt att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet:
Om du invänder mot vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att klaga hos dataskyddsmyndigheten i det land där du bor, där du arbetar eller där en påstådd överträdelse av dataskyddslagar har ägt rum.
4. INTERNATIONELLA ÖVERFÖRINGAR
Capterra kan överföra dina personuppgifter till andra bolag i Gartner-koncernen, inklusive Gartner Digital Markets, eller leverantörer utanför ditt hemlands jurisdiktion. Vi kommer att vidta alla rimliga åtgärder för att säkerställa att personuppgifter skyddas och att alla sådana överföringar följer tillämplig lag.
Vi kan överföra och lagra personuppgifter om personer som omfattas av denna Policy på servrar eller databaser utanför EES. Vissa av dessa länders dataskyddslagar kanske inte erbjuder samma skyddsnivå som lagarna i EES.
5. LAGRINGSTID
Vi kommer att lagra dina personuppgifter så länge som det krävs för att uppfylla de ändamål för vilka uppgifterna samlades in, beroende på den rättsliga grunden för vilken uppgifterna erhölls och/eller om ytterligare rättsliga/reglerande skyldigheter kräver att vi lagrar dem.
I allmänhet innebär detta att dina personuppgifter kommer att lagras så länge vi har en relation med dig och:
- Den lagringstid som krävs enligt lagar och förordningar för skatter och bolag
- Så länge det är nödvändigt för att du ska kunna väcka en talan mot oss och för att vi ska kunna försvara oss mot eventuella rättsliga krav. Detta kommer i allmänhet att vara relationens längd plus längden på en tillämplig lagstadgad preskriptionstid enligt lokal lagstiftning.
6. DINA UPPGIFTER OCH DINA VALMÖJLIGHETER
Vi anser att det är viktigt att ge dig valmöjligheter för användningen av dina uppgifter. Vi kommer att använda dina personuppgifter enligt beskrivningen i denna Policy. Om vi vill använda dina uppgifter för ett ändamål som inte beskrivs i denna Policy kommer vi först att be om ditt samtycke.
Reklammeddelanden
Vi kommer att respektera dina önskemål om att inte få reklammeddelanden. Du kan ändra dina inställningar för reklam genom att kontakta oss på [email protected](mailto:[email protected]). Observera att vi kommer att fortsätta att skicka servicerelaterade meddelanden till dig även om du avsagt dig reklam. Vi kommer inte att sälja eller dela dina uppgifter med tredje parter (andra än våra dotterbolag eller närstående bolag) för deras egna reklam- eller marknadsföringsändamål, om du inte ger oss samtycke till detta och det är tillåtet enligt gällande lag.
Californië Online Privacy Protection Act kennisgeving met betrekking tot Do Not Track signalen
Do Not Track (“DNT“) is een privacyvoorkeur die gebruikers kunnen instellen in bepaalde webbrowsers. Wij herkennen of reageren niet op browser-gerelateerde DNT-signalen, aangezien de sector momenteel werkt aan een gemeenschappelijke aanpak om op DNT te reageren. Om meer te weten te komen over Do Not Track, klik hier.
7. SÄKERHET
Vi har implementerat administrativa, tekniska och fysiska säkerhetsåtgärder för att förhindra obehörig åtkomst. Trots dessa åtgärder är ingen dataöverföring över internet helt säker och vi kan inte garantera säkerheten för några uppgifter som du överför via våra webbplatser eller appar. Observera att du är ansvarig för att upprätthålla säkerheten för dina inloggningsuppgifter som används för att komma åt en Digital Markets-tjänst eller konto och du måste rapportera misstänkt obehörig aktivitet till oss.
Vi vidtar rimliga åtgärder för att begränsa åtkomsten till personuppgifter till endast de anställda, entreprenörer och ombud som behöver sådan åtkomst för att sköta, utveckla, förbättra eller leverera våra program, produkter och tjänster.
8. COOKIES OCH LIKNANDE TEKNIKER
En cookie är en liten textfil som innehåller en unik identifierare som skickas av en webbserver till webbläsaren på din dator, mobiltelefon eller annan internetaktiverad enhet när du besöker en webbplats online. Cookies och liknande tekniker används ofta för att få webbplatser att fungera effektivt och för att samla in uppgifter om dina online-inställningar. För enkelhetens skull kallar vi alla dessa tekniker för ”cookies”.
Vissa sidor på vår webbplats kan innehålla elektroniska bilder som kallas webbfyrar (även kallade genomskinliga gif-bilder, taggar eller pixlar) som gör det möjligt för oss att räkna användare som har besökt våra sidor. Webbfyrar samlar endast in ett begränsat antal uppgifter, t.ex. ett cookienummer, tid och datum för när du besökt en sida och en beskrivning av den sida där webbfyren finns. Vi kan också ha webbfyrar som placeras av tredje parts annonsörer. Dessa webbfyrar innehåller inga uppgifter som kan identifiera dig direkt.
Vi inkluderar även webbfyrar i e-postmeddelanden eller nyhetsbrev för att spåra om du öppnar meddelandena. Vi använder dessa uppgifter för att anpassa våra tjänster och mäta den övergripande effektiviteten av vårt online-innehåll, reklamkampanjer och produkter och tjänster som vi erbjuder via Webbplatsen. Flash-cookies fungerar annorlunda än cookies i webbläsaren, och de verktyg för cookiehantering som finns i en webbläsare tar inte bort flash-cookies. Om du vill veta mer om hur du hanterar flash-cookies kan du besöka Adobes webbplats och göra ändringar på Panelen för globala sekretessinställningar.
Mer detaljerad information om hur vi använder cookies och annan webbteknik finns här.
9. DIVERSE
9.1 LÄNKAR
Vi tillhandahåller länkar till andra webbplatser eller resurser som inte är en del av de produkter, program eller tjänster som drivs av Capterra. Vi kontrollerar inte dessa webbplatser eller deras integritetsrutiner och alla uppgifter som du lämnar till dessa webbplatser lyder under integritetsmeddelandena på dessa webbplatser och inte under denna Policy.
9.2 ÄNDRINGAR I DENNA POLICY
Ibland kan vi ändra och/eller uppdatera denna Policy. Om denna Policy ändras på något sätt kommer vi att publicera en uppdaterad version på Webbplatsen. Vi rekommenderar att du regelbundet återkommer till Webbplatsen för att säkerställa att du alltid har den senaste informationen om våra integritetsrutiner och eventuella ändringar av dessa. Alla ändringar i denna Policy kommer att träda i kraft när de publiceras på denna sida.
10. RÄTTIGHETER FÖR PERSONUPPGIFTER I KALIFORNIEN
Lagen i Kalifornien kräver att vi ger invånare i Kalifornien ytterligare information om hur vi samlar in, använder och delar dina ”personuppgifter” (enligt definitionen i Kaliforniens lag för konsumenters integritet (California Consumer Privacy Act, ”CCPA”)).
Kategorier av personuppgifter som vi samlar in. I denna Policy berättar vi om vilka specifika uppgifter vi samlar in från och om användare. Nedan anges de kategorier av personuppgifter vi samlar in:
- Identifierare (såsom namn och titel, kontaktuppgifter och företagsnamn)
- Internet- eller annan nätverks- eller enhetsaktivitet (t.ex. surfhistorik eller appanvändning)
- Slutsatser om dig
- Övriga uppgifter som identifierar eller rimligen kan förknippas med dig.
Användning av olika kategorier av personuppgifter.
Vi kan lämna ut de kategorier av personuppgifter som identifieras ovan för våra operativa ändamål där användningen är rimligen nödvändig och proportionerlig för att uppnå det operativa ändamål för vilket de samlades in eller behandlades, eller för ett annat liknande operativt ändamål.
Försäljning av personuppgifter.
CCPA fastställer vissa skyldigheter för företag som ”säljer” personuppgifter. Baserat på hur ”försäljning” definieras i CCPA och under nuvarande regulatorisk vägledning, tror vi inte att vi ägnar oss åt sådan aktivitet och inte har ägnat oss åt sådan aktivitet under de senaste tolv månaderna (inklusive att vi inte ”säljer” personuppgifter för minderåriga under 16 år). Vi delar vissa uppgifter enligt vad som anges i Avsnitten 1 och 2 i denna Policy och tillåter tredje parter att samla in vissa uppgifter om din aktivitet, till exempel genom cookies, såsom förklaras i vår Cookiepolicy.
Individuella rättigheter.
Lagen i Kalifornien kan ge dig vissa rättigheter och tillåta dig att begära följande:
- Upplysa dig om de kategorier av personuppgifter som vi har samlat in eller lämnat ut om dig under de senaste tolv månaderna, kategorierna av källor till sådana uppgifter, affärs- eller kommersiellt ändamål för att samla in eller sälja dina personuppgifter samt de kategorier av tredje parter som vi delade personuppgifter med.
- Ge tillgång till och/eller en kopia av vissa uppgifter som vi har om dig.
- Radera vissa uppgifter som vi har om dig.
Du kan ha rätt att få information om de ekonomiska incitament som vi erbjuder dig (om några). Du har också rätt att inte diskrimineras (enligt vad som föreskrivs i tillämplig lag) för att utöva vissa av dina rättigheter. Vissa uppgifter kan vara undantagna från sådana begäranden enligt gällande lag. Vi behöver till exempel vissa typer av uppgifter för att kunna tillhandahålla tjänsterna till dig och för att följa gällande lag. Om du ber oss att radera vissa uppgifter kan det hända att du inte längre kan komma åt eller använda tjänsterna.
Om du vill utöva någon av dessa rättigheter kan du skicka ett e-postmeddelande till oss på [email protected] eller skicka din skriftliga begäran till dataskyddsombudet, Data Protection Counsel, Amerikas, Gartner, 1201 Wilson Blvd., Arlington, VA, USA. Du måste verifiera din identitet innan vi uppfyller din begäran. Du kan också utse ett auktoriserat ombud som får göra en begäran på dina vägnar. För att göra detta måste du ge oss ett skriftligt godkännande eller en fullmakt, undertecknad av dig, för att ombudet ska kunna agera på dina vägnar. Du måste fortfarande verifiera din identitet direkt med oss.
Med förbehåll för vissa begränsningar enligt California Civil Code § 1798.83 kan invånare i Kalifornien begära viss information om vårt utlämnande av uppgifter till tredje parter för deras direkta marknadsföringsändamål. För att göra en sådan begäran, kontakta oss enligt vad som anges i början av denna integritetspolicy.
Anmärkning i California Online Privacy Protection Act om signaler för att inte spåra
Spåra inte (Do Not Track, ”DNT”) är en sekretessinställning som användare kan ställa in i vissa webbläsare. Vi känner inte igen eller svarar på webbläsarrelaterade DNT-signaler, eftersom branschen för närvarande arbetar mot en gemensam metod för att svara på DNT. Klicka här för att läsa mer om Spåra inte.
11. INTEGRITETSRÄTTIGHETER I NEVADA
Nevadas lag kräver att vi tillhandahåller vissa Nevada-konsumenter möjligheten att välja bort ”försäljning” av ”personligt identifierbara uppgifter” såsom sådana termer definieras enligt Nevadas lag. Vi deltar inte i sådana aktiviteter, men om du är bosatt i Nevada och har köpt varor eller tjänster från oss kan du skicka en begäran om att välja bort eventuell framtida försäljning enligt Nevada-lagen genom att skicka ett e-postmeddelande till [email protected]. När vi har verifierat din begäran kommer vi att lagra den i händelse av att våra rutiner ändras.
Senast uppdaterad: April 2020