I 17 år har vi hjälpt företag
välja bättre programvara
# Gruppriktlinjer Ta dig tid att läsa igenom våra Gruppriktlinjer.
Dessa Gruppriktlinjer styr Recensionsprogrammet på Capterras och våra dotterbolags webbplatser och beskriver spelreglerna för användare, recensenter och leverantörer. Detta dokument innehåller tre huvudavsnitt:
- Tolka recensioner: En guide för alla användare som omfattar vårt Recensionsprogram, “Kvalitetssäkringsprogram” (QA-processen), och granskning av recensionerna som publiceras på vår webbplats och hur man bör tolka programvarurecensioner.
- Skriva recensioner: En översikt av de riktlinjer som recensionerna bör uppfylla för att de ska publiceras, rimliga förväntningar på skriftliga recensioner, processen för flaggning av recensioner och några andra detaljer om vårt program.
- Problem som påverkar leverantörer: En översikt av de frågor som påverkar leverantörer, inklusive riktlinjer som leverantörer måste följa, leverantörsförväntningar, bästa praxis och en länk till vår Leverantörsportal med mer information.
Vi har också skapat detaljerade Frågor och svar för Recensenter, Leverantörer och om vår Verifieringsprocess som hjälper till att ge svar på några av de vanligaste frågorna som ställs om vårt recenseringsprogram.
Tolka recensioner
Recenseringsprogrammet i korthet
Recensioner spelar en viktig roll i att utbilda potentiella programvaruköpare och baseras på åsikter av kollegor och andra som har delat med sig av sina relevanta erfarenheter. Recensioner hjälper inte bara köpare att fatta bättre informerade beslut, utan ger även leverantörer feedback och värdefull insikt om deras programvara eller tjänst. Vi tar varje recension på största allvar och fokuserar på att skapa en praktisk webbplats med relevant och högkvalitativt innehåll som skrivits av verifierade användare, samt är fri från intressekonflikter.
Som webbplatsoperatör visar vi innehåll som genereras av vår grupp av programvaruanvändare i form av programvarurecensioner. De åsikter som framförs i recensionerna kommer från recensenterna och uttrycker inte Capterras åsikt om produkterna/tjänsterna. Vi stöder inte någon av de åsikter som uttryckts av recensenterna eller av leverantörsledningen som svar på recensioner. I dessa Gruppriktlinjer anger vi de regler som styr vårt recenseringsprogram för (i) webbplatsanvändare, (ii) de användare som skriver recensioner och (iii) de leverantörer som visas och/eller recenseras på webbplatsen.
QA- och verifieringsprocessen
Vi har åtagit oss att vara en plattform för högkvalitativa recensioner och har byggt upp en robust process för QA-processen för att uppnå detta mål. Alla recensioner granskas manuellt av vårt team för att säkerställa att publicerade recensioner kommer från verifierade källor och har ett användbart innehåll. Alla recensioner behandlas lika under verifieringsprocessen, oavsett betyg eller leverantör.
Som en användardriven recensionstjänst tillhandahåller Capterra en neutral plattform avsedd att underlätta diskussioner mellan programvaruleverantörer/leverantörer och programvarukunder. Vårt mål är därmed att skydda oss mot bedrägerier genom att vidta åtgärder för att verifiera varje recensents identitet. Vi försöker också bekräfta att det inte finns några intressekonflikter avseende recensenten (t.ex. att vara anställd eller konkurrent till produktens företag) och att innehållet i recensionen uppfyller andra riktlinjer för publicering (listas nedan).
Här är de tre nyckelpunkterna för Verifiering av recensioner:
-
Identitetskontroll. Varje recensent kontrolleras av vårt expertteam, som letar efter viktiga identifierare som namn, jobbtitel eller e-postadress för att säkerställa att recensionen har lämnats av en verklig person. Om teamet inte kan identifiera recensenten kommer recensionen inte att publiceras.
-
Kontroll av intressekonflikt. Varje recensents namn och företag kontrolleras mot den produkt han/hon recenserar. Om recensenten på något sätt är kopplad till leverantören eller identifieras som en direkt konkurrent kommer recensionen inte att publiceras.
-
Innehållskontroll. Varje recension genomgår en utvärdering för att säkerställa att den är naturlig, autentisk och uppfyller våra kvalitetsstandarder. Om innehållet inte uppfyller våra standarder (vilket inkluderar, men inte är begränsat till de standarder som anges nedan) kommer recensionen inte att publiceras.
Vilka andra faktorer letar QA-teamet efter?
-
Olämpligt språk, våldsamma eller hatfulla uttryck. Om innehållet i recensionen har ett hädiskt eller obscent språk, är diskriminerande eller kan anses som mobbning.
-
Skräppostinnehåll. Om recensionen klassas som SPAM, meningslös eller är självfrämjande.
-
Ogiltig recensent. Om recensenten identifieras som bedräglig, t.ex. en leverantör som skriver omdömen för en kunds räkning, eller en recensent som betalat för att skriva falska recensioner.
-
Dubbla recensioner. Om recensionens innehåll redan har publicerats online, eller om recensenten redan har recenserat produkten.
-
Listan är lång… Vi använder en mängd olika expertverktyg utöver en grundläggande webbsökning. En recension som inte klarar vår checklista granskas närmare av ledningen eller tas bort.
-
Recensenter som bryter mot våra riktlinjer upprepade gånger, försöker missbruka vårt program eller som fastställs vara skräppostavsändare kan få alla sina recensioner inaktiverade och kan bli föremål för påföljder, upp till och inklusive rättsliga sådana. Som en neutral recenseringsplattform står vi dock inte för de åsikter som bedömer tjänsterna och uttrycks på vår webbplats. Vi kontrollerar inte heller fakta i innehållet när vi bedömer vilka recensioner som ska publiceras. Vi erbjuder möjligheten för tredje parter att flagga recensioner för granskning (se Flagga en recension).
Så här tolkar du en recension
En recension uttrycker åsikten från en enda person med erfarenhet av att använda en viss programvaruprodukt. När du utvärderar en programvaruprodukts recensioner är det viktigt att tänka på följande:
-
Förlita dig inte på en enda recension. Varje recensents erfarenhet är unik för hans/hennes egen situation. När det är möjligt, överväg flera recensioner för att utveckla en bred förståelse för programvarans kapacitet och support. – Ha leverantörens svar i åtanke. Det finns alltid mer än en sida i alla berättelser. Ta hänsyn till både recensioner och eventuella svar från leverantören. Svar från leverantörer kan användas för att mäta hur leverantören hanterar kundsupportfrågor.
-
Ha leverantörens svar i åtanke. Det finns alltid mer än en sida i alla berättelser. Ta hänsyn till både recensioner och eventuella svar från leverantören. Svar från leverantörer kan användas för att mäta hur leverantören hanterar kundsupportfrågor.
-
Utvärdera recensioner över tid. Det är viktigt att överväga hur recensionerna av en leverantör har utvecklats över tid för att se om tidigare problem har lösts och om nya problem har åtgärdats. Nyare recensioner återspeglar mer sannolikt en produkts senaste funktionsuppsättning och mest relevanta erfarenheter.
Även om de publicerade recensionerna inte är avsedda att ge läsarna ett specifikt tillvägagångssätt, ger de programvarukunder ett viktigt verktyg för att hjälpa dem att fatta välgrundade beslut. Använd ditt omdöme när du utvärderar innehållet i en recension och fatta dina beslut baserat på all information som är tillgänglig för dig.
Skriva recensioner
Tips för att skriva en bra recension
Programvarurecensioner som publiceras på vår webbplats hjälper miljontals programvarukunder att välja den programvara som bäst uppfyller deras affärsbehov. Du bör ha dessa tips i åtanke när du skriver din recension:
-
Var specifik. Vilka är dina favoritfunktioner? Istället för att bara säga att du gillar produkten, förklara varför. Använd tydliga exempel på specifika erfarenheter – ju fler detaljer, desto bättre.
-
Skriv läsvänligt. Recensionerna måste vara läsvänliga för andra. Använd rätt grammatik, utan överdriven versalisering eller användning av skiljetecken, och se till att kontrollera stavningen.
-
Var objektiv. Försök att lyfta fram både positiva och negativa saker i din recension, även om din upplevelse gör att recensionen snedvrids kraftigt i en riktning.
-
Var snabb. De bästa recensioner är de som skrivits om aktuella versioner av programvaror och inom ett år efter användning.
-
Var relevant. Vi tillhandahåller ett öppet forum, men se till att din recension är användbar för andra programvaruköpare. Undvik diskussioner utanför ämnesområdet eller personliga åsikter som inte är relevanta för din direkta erfarenhet av att använda programvaran.
OBS! Ovanstående tips utgör inte formella riktlinjer, utan är snarare avsedda som bästa praxis för att generera en användbar, välskriven programvarurecension.
Riktlinjer för recensioner
Recensioner som inte uppfyller riktlinjerna nedan kan, efter eget omdöme, tas bort eller inte publiceras:
-
Recensioner måste skickas in med en identitet som vi kan verifiera. Även om du väljer att visa din recension anonymt måste vi kunna verifiera din identitet. Vi uppmanar dig att logga in via LinkedIn för att underlätta denna verifiering.
-
Recensenter får inte ha en intressekonflikt med den produkt som recenseras. Leverantörer, dess medarbetare eller någon som har ett ekonomiskt intresse i en produkts framgång får inte recensera sin egen eller en konkurrents produkt.
-
Recensioner måste skickas av den faktiska recensenten. I enlighet med vår verifieringsprocess tillåter vi inte att recensioner publiceras på någon annans vägnar eller under en antagen identitet.
-
Vi kommer inte att publicera recensioner som gör att vi bryter mot lagen. Vi förbehåller oss rätten att inte publicera recensioner som gör att vår webbplats bryter mot lagar eller förordningar.
-
Recensioner måste innehålla ursprungligt innehåll. Vi tillåter inte att recensioner kopieras från en annan källa, inklusive från vår egen webbplats.
-
Recensioner får inte innehålla kränkande, hatiskt, hotfullt eller trakasserande innehåll. Vi tillåter inte att recensioner innehåller personliga hot, obsceniteter eller hatfulla uttryck.
-
Recensioner får inte innehålla personuppgifter från andra personer. Vi tillåter inte att recensioner innehåller information som kan användas för att identifiera en individ eller på annat sätt äventyra personens integritet. Personuppgifter omfattar namn, adresser, telefonnummer eller någon annan typ av personligt identifierande information.
-
Recensioner måste ge ärlig feedback om den produkt som granskas och får inte användas för att avsiktligt marknadsföra eller nedvärdera en annan produkt. Hänvisning till annan(andra) produkt(er) eller leverantör(er) förutom den produkt som recenseras är endast tillåten när hänvisningen är avsedd att tillföra mervärde till recensionen.
-
Recensioner får inte bryta mot några juridiska avtal. En recension får inte bryta mot någon tredje parts sekretess- eller avtalsförpliktelser.
-
Recensioner får inte anklaga eller rapportera om eventuellt bedrägeri eller kriminell aktivitet. Såvida inte bedrägeriet eller den olagliga aktiviteten har bevisats av en domstol, tillåter vi inte hänvisningar till juridiska frågor i våra recensioner. Vårt team är inte kvalificerat att fatta ett beslut om sanningsenligheten i en juridisk anklagelse.
Som en neutral innehållsplattform förlitar vi oss på att våra recensenter tillhandahåller korrekta och ärliga beskrivningar av sina programvaruupplevelser. Även om vi inte försöker fastställa en recensions sanningsenlighet eller stödjer de åsikter som uttrycks kan vi, när som helst och av vilken anledning som helst, granska dess innehåll och, efter eget omdöme, ta bort recensioner som vi rimligen anser bryter mot våra policyer och riktlinjer.
Förväntningar på recensenten
Vi strävar efter att tillhandahålla en plats där Recensenter som respekterar våra Gruppriktlinjer kan lämna en recension enligt följande:
-
Utan att trakasseras av leverantörer eller andra recensenter. En recensent får aldrig utsättas för trakasserier i någon form av någon leverantör eller annan recensent på vår webbplats.
-
Alla recensioner ska behandlas lika, oavsett recensionsbetyg eller kundstatus. Alla recensioner kommer att genomgå samma verifierings- och kvalitetskontrollprocesser, oavsett betyg eller vilken produkt som recenseras. Recensioner som rör kundprodukter behandlas på samma sätt som recensioner för produkter från personer som inte är kunder.
-
Recensioner publiceras såsom de skickas in. Vi kommer inte att redigera eller modifiera innehållet i någon recension på ett sätt som ändrar dess avsikt (t.ex. kan vi korrigera stavfel). Vi kan även komma att dölja känsliga uppgifter såsom personligt identifierande information eller privata avtalsvillkor som inte är avsedda för offentliggörande (såsom beskrivs ytterligare här). Om en recension inte överensstämmer med våra riktlinjer på något annat sätt kommer vi inte att publicera hela recensionen eller ta bort den. Recensenter kan skicka in en ny recension som uppfyller våra riktlinjer.
-
Privat information förblir privat. Vi lämnar inte ut några personliga kontaktuppgifter eller kommunikationer som delas med oss till tredje parter (förutom det som krävs enligt lag för att underlätta rättsliga utredningar). Recensenter kan dock välja att visa sitt namn och sin företagsinformation bredvid sin recension för att ge recensionen ett bättre sammanhang.
-
Anonymitet på begäran. Recensenter kan välja att vara anonyma gentemot leverantörer och webbplatsanvändare genom att logga in på LinkedIn och välja alternativet att förbli anonym. I dessa fall kommer recensentens namn och företagsuppgifter att göras tillgängliga för vårt backoffice i verifieringssyfte, men döljas för leverantörer och användare av webbplatsen.
-
Möjlighet att uppdatera recensionsinnehåll på begäran. Alla recensenter som vill ändra eller uppdatera sin recension bör kontakta vårt team. För verifieringsändamål måste recensenten kontakta oss med samma e-postadress som användes vid den ursprungliga recensionen.
Rapportera överträdelser av ovanstående riktlinjer eller uppförande som på annat sätt stör någon annans förmåga att få den upplevelse som beskrivs ovan till [email protected], så att vi kan inleda en utredning. Överträdelser, inklusive kommentarer på en leverantörsprofil, kan, efter vårt eget omdöme, bli föremål för bestraffning eller leda till att användaren nekas åtkomst till webbplatsen.
Flagga en recension för granskning
Vi har en robust QA- och verifieringsprocess som är utformad för att säkerställa att anläggningens riktlinjer uppfylls, samt teknik på plats för att ytterligare skydda mot bedrägliga recensioner. Men inget system är perfekt och ibland kan en olämplig eller bedräglig recension komma med trots skyddsåtgärderna. I dessa sällsynta fall kan användare flagga recensioner för granskning för att få dem undersökta av vårt team.
Om du anser att en recension är bedräglig eller på annat sätt olämplig, rapportera den genom att skicka e-post till oss på [email protected]. Tillsammans med indikationen att du vill flagga en recension, vänligen ange en länk till produktsidan, information om recensionen i fråga och alla fakta som skulle hjälpa vårt team i dess utredning. Vårt granskningsteam kommer att utvärdera recensionen för att avgöra om den uppfyller våra webbplatsriktlinjer. Om teamet fastställer att recensionen inte uppfyller våra riktlinjer kommer den att tas bort från webbplatsen. Om recensionen uppfyller våra riktlinjer kommer den att förbli publicerad.
Eftersom innehållet i recensioner inte faktakontrolleras kan vi inte ta bort en recension på grund av oenighet om åsikterna eller fakta som anges. Vi är en neutral innehållsplattform. Det innebär att vi inte kommer att ändra en recension på begäran av någon leverantör eller enbart för att en recension är negativ. Även om vi kan komma att undersöka legitimiteten av en recension om ett problem har tagits upp, fattas alla beslut om recensionen uteslutande av recensionsgranskningsteamet, oberoende av orsaken till granskningsbegäran. En ”flaggad” begäran kommer endast att säkerställa en utredning från vårt granskningsteam och är inte en garanti för borttagning. Alla begäranden kommer att utvärderas i den ordning de kommer in och inga ytterligare åtgärder krävs av den begärande. När vi har bekräftat mottagandet av din begäran kommer vi att skicka dig ett meddelande om resultaten av vår utredning, när den är klar. Observera att missbruk av vårt flaggningssystem kan leda till eventuella påföljder.
Process för recensionsgranskning
När en recension flaggas för granskning kommer vårt supportteam att granska den för att säkerställa att (i) den uppfyller vår QA- och verifieringsprocess och (ii) att innehållet i recensionen inte bryter mot våra Riktlinjer för recensioner. Teamet kan kontakta recensenten för att få ytterligare information och kommer att använda ett antal verktyg för att avgöra om recensionen bryter mot våra Riktlinjer för recensioner.
Observera följande:
-
Eftersom vi inte kan validera privat kommunikation, inklusive e-post eller telefonsamtal som sker mellan en leverantör och en recensent utanför vår webbplats kan dessa vara otillförlitliga. Eventuella bevis som lämnas relaterat till detta kommer att vara en av flera faktorer som beaktas i vår utredning.
-
Som en neutral innehållsplattform kommer vi inte att fatta subjektiva beslut om avsikten bakom och åsikterna som uttrycks i innehållet i någon recension.
-
Vi underlättar inte skiljeförfarande. Vi är inte någon medlare och kommer inte ingripa i tvister mellan våra recensenter och leverantörer.
-
Vi kommer inte att dela personliga kontaktuppgifter eller kommunikation mellan oss och våra recensenter. Vi tar integritet på största allvar och strävar alltid efter att följa vår integritetspolicy.
De flesta utredningar avslutas inom en vecka, men kan förlängas för att möjliggöra den efterforskning och sökning som krävs för att fatta ett välgrundat beslut. Under utredningen kommer den aktuella recensionen att förbli publicerad och synlig på leverantörens profil. För att förhindra falska anklagelser från att manipulera de övergripande recensionspoäng som erhålls tar vi inte bort recensioner under utredningen.
Vi lämnar inte ut våra utredningsprotokoll, eftersom det skulle hjälpa dem som vill försöka övervinna vårt system. Du kan vara säker på att vi tar förfrågningar om utredning på största allvar och att varje fall utvärderas och diskuteras manuellt av vårt team i den ordning som förfrågningarna tas emot. I slutet av vår utredning kommer ett e-postmeddelande att skickas till den begärande för att dela utrednings beslutsformulär.
Recensioner med incitament
Det anses idag allmänt vanligt att erbjuda ”incitament av nominellt värde” som ett sätt att uppmuntra inlämnandet av recensioner. I enkla ordalag hjälper incitament till att motivera programvaruanvändare att lämna recensioner. Vi anser att värdet som vår onlinegrupp vinner genom att ha ett större antal recensioner väger tyngre än eventuella nackdelar, en övertygelse som stöds av flera av våra studier. Om vi bara skulle publicera de recensioner som inte mottagit något incitament: (i) skulle vår onlinegrupp innehålla mindre praktisk vägledning för att hjälpa till att ta informerade inköpsbeslut; och (ii) skulle det finnas en risk att incitamentspraxisen helt enkelt skulle göras i hemlighet, utan att man informerar om den. Denna hemliga verksamhet skulle nästan vara omöjlig för polisen att upptäcka.
USA:s federala handelskommission (Federal Trade Commission, FTC) har riktlinjer för godkännande som kräver att onlineföretag tydligt upplyser om när en recension har skickats in i utbyte mot ett nominellt incitament (oavsett om den ombetts av webbplatsen eller programvaruleverantören). Se https://www.ftc.gov/tips-advice/business-center/guidance/ftcs-endorsement-guides-what-people-are-asking. Våra policyer kräver att alla sådana incitament måste göras tillgängliga för alla recensenter som lämnar in ärliga recensioner, oavsett vilket betyg de ger den produkt de recenserar.
Ikonen ”Recensentkälla” indikerar om en recension har skrivits i utbyte mot ett incitament eller inte, även ett av nominellt värde som ett presentkort. Detta gäller oavsett om recensionen kommer från en inbjudan från Capterra eller dess dotterbolag, Software Advice och GetApp eller från leverantören.
OBS! I vårt pågående arbete för att säkerställa ett Recenseringsprogram som följer lagar och regler, kommer Gartner inte att erbjuda något incitament till:
- Recensenter som är anställda hos, eller har koppling till, företaget som granskas, eller en direkt konkurrent;
- Recensenter som är anställda, tjänstemän, styrelseledamöter, ombud för Gartner, Inc., dess dotterbolag och närstående bolag och deras närmaste familjer;
- Recensenter som är anställda inom den offentliga sektorn; Recensenter vars företagspolicyer förbjuder mottagande av gåvor i samband med affärstransaktioner;
- Recensenter som är (eller agerar på uppdrag av) individer som är föremål för, bosatta i länder eller anställda av organisationer som identifieras i USA:s Department of Treasury Office of Foreign Assets Control Sanctions List.
** Om du tillhör någon av de kategorier som anges ovan är du välkommen att skicka in en recension som inte ger incitament direkt på webbplatsen genom att klicka här.
Anonyma recensioner
Vissa recensioner som publicerats på Capterra visas utan något namn på recensenten eller något företag, i stället anges bara att de har publicerats av en ”verifierad användare”. För att tydliggöra detta: Även om det kan tyckas att dessa recensioner har lämnats in anonymt, har de lämnats in av personer som har angett sina uppgifter (som loggar in via sitt personliga LinkedIn-konto), men som inte vill visa sin identitet offentligt. En recensent kan välja att inte dela personuppgifter med allmänheten, men hans/hennes identitet verifieras alltid av vårt QA-team innan vi tillåter att recensionen publiceras.
Om en recensent har valt anonymitetsalternativet är det emot vår policy att avslöja alla uppgifter om recensenten för allmänheten eller andra leverantörer, inklusive hans/hennes personliga kontaktinformation. Vårt QA-team verifierar manuellt varje recensent i enlighet med våra riktlinjer för att bekräfta att publicerade recensioner endast har skickats in av legitima recensenter. För ytterligare vägledning om vår QA-process, klicka här.
Varifrån kommer våra recensioner?
Liksom alla onlinebaserade recensionswebbplatser hämtar Capterra sina recensioner från en rad olika kanaler. Många recensioner skickas in av programvarukunder som besöker vår webbplats under sin forskning och väljer att lämna en recension. Andra recensioner läggs upp av medlemmar i vår recensionsgrupp, till vilka vi kan erbjuda incitament i utbyte mot en recension. Andra recensioner kan begäras av en leverantör som uppmuntrar kunden att lämna en produktrecension på vår webbplats. Oavsett vilken kanal som används för att skicka recensionen till vår webbplats tillämpar vi alltid samma rigorösa QA- och verifieringsprocess på alla recensioner.
OBS! Capterra visar även recensioner på webbplatser som tillhör dess dotterbolag, Software Advice och GetApp. Även om recensionerna kommer att vara tillgängliga på alla tre webbplatser, kommer den webbplats dit recensionen skickades in att anges som ”Källa”.
Vårt granskningsteam
Vårt granskningsteam försöker utvärdera varje recension som skickas in via våra webbplatser. Vi utbildar varje teammedlem i våra utredningsprocedurer och ger dem i uppdrag att verifiera varje recensents identitet, identifiera potentiella intressekonflikter och se till att inlämnade recensioner uppfyller våra Riktlinjer. Vi tar emot tiotusentals recensioner varje månad och fortsätter att utveckla och finslipa vårt teams expertis inom detta område.
Vårt team är utbildat för att vara neutralt och opartiskt när det verifierar en recension. Vi behandlar en femstjärnig recension som ger en positiv upplevelse på exakt samma sätt som vi behandlar en enstjärnig recension som ger en negativ upplevelse. Som en neutral online-innehållsplattform kan vi inte ta bort någon åsikt eller något uttalande från en verifierad granskare om vi inte, efter vårt eget omdöme, anser att det bryter mot våra webbplatsstandarder.
För att förstärka denna position förblir vårt granskningsteam åtskilt och oberoende från våra försäljnings- och affärsrelationsteam samt från våra initiativ. Granskningsteamet behandlar alla leverantörer, kunder eller ej, på samma sätt genom att säkerställa att alla publicerade recensioner genomgår samma QA-process. Vi tar våra juridiska och regulatoriska skyldigheter på allvar när det gäller vårt recenseringsprogram och fortsätter att se till att alla våra policyer och rutiner följer de mest aktuella tillämpliga lagarna och förordningarna.
Problem som påverkar leverantörer
Leverantörsriktlinjer
Leverantörer som efterfrågar recensioner agerar på uppdrag av Gartner Digital Markets. I ett försök att skydda våra köpares rättigheter och att förbli en neutral, betrodd plattform ber vi leverantörer att följa följande riktlinjer avseende recensioner av deras produkter och tjänster. Leverantörer som bryter mot riktlinjerna nedan kan bli föremål för påföljder som ålagts både av Capterra och enligt lag. Påföljderna bestäms efter eget omdöme och kan inkludera en kommentar om leverantörens profil eller avstängning av tjänster.
-
Leverantörer får inte försöka påverka recensionsbetyg genom tillämpning av förtalsklausuler i avtal. Enligt federal lag är det förbjudet att använda klausuler om förtal i kundkontrakt, och Capterra ser skapandet av en sådan klausul som ett försök att artificiellt höja recensionsbetyget. Vi kommer inte att göra några recensioner baserat på att recensenten har tvingats att godkänna ett avtal som innehåller en förtalsklausul där förekomsten av en sådan klausul kan leda till påföljder som tillämpas på leverantörskontot.
-
Leverantörer får inte publicera recensioner om sin egen eller någon konkurrents produkt. Leverantörer får inte publicera recensioner på en användares vägnar, och de får inte heller lämna in en recension för sin egen produkt eller för någon produkt som de skulle kunna få en strategisk eller ekonomisk fördel av. Leverantörer får inte vägleda sina kunder i deras recensioner eller indirekt samla in eller vara värd för en recensionssamling för vår webbplats. Recensioner måste skickas in direkt av användaren via recenseringsformuläret på vår webbplats. Vi tillåter inte att leverantörer publicerar en recension om en konkurrerande produkt, även om recensionen baseras på personens faktiska erfarenhet av att använda produkten.
-
Leverantörer får inte trakassera recensenter om deras recensionsinnehåll eller -betyg. Leverantörer uppmuntras att reagera konstruktivt på recensioner på vår webbplats men får inte kontakta recensenter direkt om innehållet i en recension, i synnerhet om detta görs på ett sätt som recensenten kan betrakta som trakasserier. Capterra uppmuntrar en konstruktiv dialog mellan användare och leverantör via funktionen ”svar” i leverantörsportalen, vilket gör det möjligt för en leverantör att lägga upp ett svar på en recension. Leverantörers svar på en recension måste vara respektfulla och konstruktiva och får inte innehålla kränkande, hatiskt, hotfullt eller trakasserande innehåll.
-
Leverantörer får inte försöka manipulera sina recensionsbetyg genom att screena recensenter innan de dirigeras till recenseringsformuläret på vår webbplats. Leverantörer måste be om ärlig feedback (oavsett om den är positiv eller negativ) över hela sin användarbas (definierad som alla aktiva användare av dess programvara) och får inte selektivt screena potentiella recensenter baserat på ett önskat attribut eller tidigare delad åsikt.
-
Leverantörer som deltar i vårt Recenseringsprogram är uttryckligen förbjudna att driva på recensioner genom tredjepartswebbplatser eller -tjänster som underlättar slutförandet av uppgifter i utbyte mot en belöning (ekonomisk eller annan), eller någon metod som används för att driva en stor volym av ej verifierade leads till en specifik programvara.
-
Leverantörer får inte efterfråga recensioner på ett sätt som kan leda till att vår webbplats bryter mot lagen. Leverantörer får inte begära recensioner från användare där federala lagar eller förordningar förbjuder deras publicering.
-
Leverantörer måste uppmuntra till efterlevnad av våra riktlinjer vid efterfrågan av recensioner. Om leverantören kontaktar kunder för att efterfråga recensioner måste det framkomma tydligt att användare måste följa våra Gruppriktlinjer för att vara berättigade att delta i Recenseringsprogrammet.
-
Leverantörer måste bekräfta och godkänna kvalificeringsriktlinjerna för incitament. Det finns vissa restriktioner för incitament, och leverantörer måste avstå från att efterfråga recensioner i utbyte mot incitament från användare som faller inom en av de restriktiva kategorierna.
-
Leverantörer måste bifoga lämpliga friskrivningsklausuler vid efterfrågan om recensioner. Dessa meddelanden krävs enligt lag och inkluderar, men är inte begränsade till, det specifika antalet recensenter som kommer att få incitamentet, incitamentserbjudandets belopp, tidpunkten för när incitamentet ska förväntas mottas, när presentkortserbjudandet löper ut osv. Du måste till exempel lägga till följande sidfötter i alla användarutskick som innehåller ett incitamentserbjudande, utöver de detaljer och parametrar som styr recensionsincitamenten i dina e-postmeddelanden:
Vi tillämpar dessa riktlinjer för leverantörsrecensioner på samma sätt för alla leverantörer, oavsett kontostatus (kunder och ej kunder).
Förväntningar på leverantörer
Alla leverantörer som besöker vår webbplats och följer våra Gruppriktlinjer och Leverantsriktlinjer bör kunna förvänta sig följande:
-
En noggrann utvärdering av inlämnade recensioner. Alla recensioner, oavsett betyg eller leverantörsstatus (kund eller ej), genomgår samma rigorösa QA-process.
-
En rättvis utredning av flaggade recensioner oberoende av kundstatus. Eftersom vårt granskningsteam arbetar oberoende av våra försäljnings- och marknadsföringsteam kommer alla flaggade recensioner att undersökas och vara oberoende av alla kundrelationer mellan vår webbplats och en leverantör.
-
En möjlighet att på ett respektfullt sätt svara på varje recension av deras produkt. Vi uppmuntrar alla leverantörer att svara på recensioner om deras produkter som ett sätt att engagera sig i en konstruktiv dialog med recensenten. Detta utbyte kan leda till en positiv upplevelse för både leverantör och recensent och visa upp en leverantörs lyhörda kundservice för andra programvarukunder.
Bästa praxis för att hantera recensioner som leverantör
Vår forskning visar att ett betrott onlinebaserat recensionssystem kompletterar leverantörernas marknadsföringsinsatser och uppmuntrar till en aktiv användargrupp. Leverantörsportalen är den bästa platsen för leverantörer som aktivt vill hantera sina recensioner. Under fliken Recensioner finns en länk till recensionsformulär för var och en av leverantörernas listade produkter. Om leverantören har flera produkter listade bör det finnas en länk till en produktsida, som gör att det går att skicka en recensionsbegäran till flera kunder samtidigt.
Här är några saker som en leverantör bör tänka på vid utökning av sitt recensionsprogram:
-
Vid begäran om recensioner bör leverantörer vara medvetna om att vi endast kommer att publicera recensioner som godkänns i vår QA- och verifieringsprocess och som uppfyller våra Riktlinjer för recensioner.
-
Leverantörer måste följa våra Leverantörsriktlinjer.
-
Leverantörer uppmuntras att begära recensioner under pågående kommunikation med nya och befintliga kunder, i sina nyhetsbrev eller kampanjer via e-post, på branschevenemang och på sina webbplatser. För fler tips, läs vår e-bok om recensioner.
-
Leverantörer uppmuntras att delta i våra program för recensionsförvärv, såsom Recensioner som en tjänst (RaaS), för att samla in recensioner från användare och skapa en stark profil. För mer information om alternativ för att samla in recensioner kan leverantörer logga in på Leverantörsportalen eller kontakta sin kontorepresentant.
-
Leverantörer uppmuntras att besvara alla recensioner, oavsett det övergripande betyget, som ett sätt att visa sina kunder och alla potentiella programvaruköpare att de är intresserade av och mottagliga för feedback från kunder. Ett effektivt svar från en leverantör kan också hjälpa till att sätta en recension i sitt sammanhang och belysa en annan sida av en recensents åsikt. Oavsett vilken typ av recension det gäller ska alla svar ha en professionell, konstruktiv och hjälpsam ton.
Se våra Vanliga frågor för recensenter och Leverantörer och om vår Verifieringsprocess, eller kontakta [email protected] för ytterligare vägledning.
Varningar till köpare
En Varning till köpare är ett skriftligt meddelande som läggs upp direkt på en leverantörs lista på vår produktprofilsida, och som varnar webbplatsens användare om att leverantören har brutit mot våra juridiska villkor och riktlinjer, enligt vad som beskrivs nedan. Avsikten med Varningen till köpare är att säkerställa att våra användare får den bästa och mest aktuella information som krävs för att fatta välgrundade inköpsbeslut.
Eftersom vi anser att en tillförlitlig och användbar recensionskatalog är avgörande för att hjälpa köpare att fatta välgrundade beslut om programvara, kan vi utfärda en Varning till köpare, i enlighet med villkoren som beskrivs nedan, om en leverantör upptäcks ha manipulerat sina egna, eller en konkurrents, recensioner, ha brutit mot andra villkor på vår webbplats, eller utfört någon åtgärd som skulle kunna ifrågasätta integriteten i våra program.
En Varning till köpare kommer att visas på en leverantörs produktprofilsidor i 90 (nittio) dagar efter att överträdelsen har verifierats. Nedan visas en icke uttömmande lista över åtgärder som kan utlösa dessa Varningar till köpare:
-
Skriva bedrägliga recensioner eller skicka recensioner på någon annans vägnar. Leverantörer får inte skicka recensioner för sin egen eller en konkurrents profil eller köpa falska recensioner. Vi övervakar aktivt alla inkommande recensioner för att säkerställa att de är äkta, inlämnade av en recensent utan intressekonflikter och inte för någon annans räkning.
-
Alla typer av hot. Leverantörer får inte pressa recensenter att redigera eller ta bort sina recensioner, hota att vidta rättsliga åtgärder mot recensenter som lämnar en ärlig recension eller publicera felaktig information om våra program. Dessutom tillåter vi inte att leverantörer hotar våra medarbetare eller skadar vårt eller någon tredje parts anseende.
-
Försök att manipulera recensioner. Leverantörer får inte efterfråga positiva recensioner från sina kunder. I enlighet med USA:s senaste federala lag, tillåter vi inte heller leverantörer att genomdriva förtalsklausuler som ingår i deras kundavtal som hindrar recensenter från att lämna in en ärlig recension.
-
Inte avslöja incitamentbaserade recensioner eller andra överträdelser av FTC. Enligt FTC (i) är Leverantörer skyldiga att informera om att de erbjuder incitament till sina kunder i utbyte mot inskickade ärliga recensioner, och (ii) att begränsa incitamenten till endast nominellt värde (t.ex. 25 USD eller mindre). Dessutom måste leverantörer avslöja om en mottagen recension har kommit från en recensent med en väsentlig koppling till leverantören (se FTC-definitionen här).
-
Missbruk av vår tjänst för recensionsutredning. Leverantörer får inte missbruka vårt system genom att överdrivet flagga recensioner under falska förevändningar som ett sätt att artificiellt höja sina recensionsbetyg.
Även om ”Varningar till köpare” huvudsakligen utfärdas i samband med bedrägliga recensioner, försöker vi också varna köpare om andra överträdelser som syftar till att manipulera våra leverantörslistor eller andra såsom:
-
Överträdelse av våra villkor eller protokoll. Leverantörer kommer att bli föremål för en Varning till köparen om de bryter mot något av de juridiska villkoren på våra webbplatser, inklusive, utan begränsning, Leverantörsriktlinjer för recensioner, ]Riktlinjerna för produktlistor](/legal/product-listing-guidelines) och de Allmänna leverantörsvillkoren.
-
Dataskrapning och andra överträdelser av våra Webbplatspolicyer. Leverantörer är förbjudna att delta i någon aktivitet som bryter mot våra Policyer, inklusive och utan begränsning: klickbedrägeri, dataskrapning eller någon aktivitet som bryter mot vår Datasekretesspolicy. Vi förbehåller oss rätten att, efter eget omdöme, aktivera en Varning till köpare när en leverantörs aktiviteter bryter mot våra Gruppriktlinjer, andemeningen i vårt Recenseringsprogram eller villkoren för våra webbplatser.
Överträdelsens natur anges på grafen ”Varning till köpare”. Ytterligare frågor om Varningar till köpare kan riktas till vårt team för efterlevnad av recensionsfrågor på [email protected].
Tolka recensionsutdrag
Recensionsutdrag är direkta citat som sammanställts från recensioner som användare skickat in och som har publicerats i en produkts profil (se Hur recensionsutdrag väljs ut). Utdragen förser programvarukunder med en lättsmält ögonblicksbild av ”För” och ”Mot” som extraherats från de recensioner som användare skickat in, för snabbreferens och kan visas där en sammanfattad vy av recensionshöjdpunkter krävs, såsom en produkts profilsida för recensioner eller produktjämförelsesidor.
Som en neutral plattform för recensioner varken redigerar eller skapar vår webbplats något innehåll som valts för utdragsvisning. De åsikter som uttrycks i utvalda recensionsutdrag är recensenternas och inte Capterras och vi stöder inte några av de åsikter som uttrycks i något recesionsutdrag.
Tolka videorecensioner
Videorecensioner är användarinskickade videoomdömen om programvaror som efterfrågas av vår webbplats från vår befintliga databas med recensenter, som väljs genom en opartisk process och uppfyller en objektiv uppsättning kriterier. Recensenter som skickar in en videorecension kommer att i) tidigare ha validerats genom vår QA-process, med en historik av att skicka in högkvalitativt recensionsinnehåll som uppfyller våra Gruppriktlinjer, och ii) tidigare ha skickat in en publicerad textrecension för samma produkt.
Riktlinjer för videorecensioner
Videorecensioner kan inte tas bort eller tas ner baserat på subjektiva åsikter om deras innehåll. Precis som med textbaserade recensioner måste videorecensioner följa våra Gruppriktlinjer och publiceras och delas i enlighet med dessa Riktlinjer och användarvillkoren för våra webbplatser. Endast videorecensioner som inte uppfyller dessa Gruppriktlinjer kan, efter eget omdöme, tas bort.
Videorecensioner mot textrecensioner
Som tidigare nämnts skickas en videorecension in av en recensent som redan har en publicerad textrecension för samma produkt. Videorecensenterna behöver inte läsa sin tidigare recension ordagrant och är inte skyldiga att behålla samma åsikter. Med detta i åtanke, videorecensioner:
-
Ingår inte i några betygsberäkningar. Videorecensioner anses inte vara ”nya recensioner”, och används inte för att beräkna genomsnittliga omdömen och påverkar inte en leverantörs rankning i sökresultat eller någon kategorirankning.
-
Kan inte efterfrågas av eller för en leverantör. Vår webbplats begär videorecensioner från vår befintliga databas av recensenter som tidigare har genomgått vår QA-process och har recenserat en produkt.
Flagga en videorecension
Om du tror att en videorecension bryter mot våra Gruppriktlinjer, rapportera det genom att skicka ett e-postmeddelande till oss på [email protected]. Tillsammans med indikationen att du skulle vilja flagga en Videorecension som bör bytas ut, ange identifierande uppgifter om recensionen i fråga, din motivering för att ta bort den och alla fakta som skulle hjälpa vårt team i dess utredning. Som med alla textrecensioner kommer vårt granskningsteam att utvärdera Videorecensioner för att avgöra om de uppfyller våra visningskriterier. Videorecensioner som visar sig strida mot våra Gruppriktlinjer kommer att flaggas för utbyte av vårt system.
Videomontage
Ett ”videomontage” är en modererad sammanställning av viktiga kommentarer från tidigare inskickade videorecensioner som uppfyller våra Gruppriktlinjer, som skapats i syfte att tillhandahålla ett urval av åsikter från flera recensenter. En produktprofil kan innehålla mer än ett Videomontage åt gången, med montage som visar åsikter om varför användare valde en programvara som balanserats av åsikter om vad användare skulle vilja förändra.
Eftersom Videomontageklippens innehåll hämtas från inskickat och godkänt Videorecensionsinnehåll omfattas de av samma Gruppriktlinjer som våra Videorecensioner. Varje enskilt Videomontageklipp som anses bryta mot våra Gruppriktlinjer kommer att kvalificeras för utbyte i Videomontaget, eller göra att hela Videomontaget inaktiveras, efter vårt eget omdöme som moderator. Se Flagga en videorecension för mer information.
Riktlinjer för recensionsutdrag
Precis som med de regler som styr recensionerna de hämtas från, kan recensionsutdrag inte tas bort baserat på subjektiva åsikter om deras innehåll. Endast utdrag som inte uppfyller riktlinjerna nedan kan, efter eget omdöme, ersättas med ett nytt utdrag som väljs ut av systemet:
Utdrag måste ange produktfunktionerna korrekt. Om utdraget anger en produktfunktion som inte stöds, eller om det saknas en produktfunktion som för närvarande finns, bör utdraget bytas ut.
Utdrag måste kategoriseras korrekt. Utdrag med innehåll som tydligt felkategoriseras som ”Pro” eller ”Con” bör bytas ut.
Utdrag får inte bryta mot våra Riktlinjer för recensioner. Eftersom utdrag hämtas från innehåll i recensioner omfattas de av samma Gruppriktlinjer som själva recensionen. Alla utdrag som bryter mot våra Gruppriktlinjer kommer att kvalificeras för utbyte.
Flagga ett utdrag
Om du anser att ett utdrag bryter mot våra Riktlinjer för recensionsutdrag, rapportera det genom att skicka ett e-postmeddelande till oss på [email protected]. Tillsammans med indikationen att du skulle vilja flagga ett utdrag som bör bytas ut, ange identifierande uppgifter om utdraget i fråga, din motivering för att ta bort det och alla fakta som kan hjälpa vårt team i dess utredning. Vårt granskningsteam kommer att utvärdera utdraget för att avgöra om det uppfyller våra kriterier för visning. Utdrag som bryter mot våra Riktlinjer för recensionsutdrag och/eller Gruppriktlinjer kommer att flaggas för utbyte av vårt system.
Senast uppdaterad: April 2020