I 18 år har vi hjälpt företag
välja bättre programvara
Vanliga frågor om verifiering och publicering av recensioner
Vem bestämmer vilka recensioner som ska publiceras?
lla recensioner granskas manuellt av vårt team för att säkerställa att publicerade recensioner kommer från verifierade källor och har innehåll som är till hjälp. Alla recensioner behandlas lika under verifieringsprocessen, oavsett betyg eller leverantör. Under denna process verifierar teamet recensentens identitet, kontrollerar om det finns intressekonflikter och utvärderar recensionen mot vår webbplats riktlinjer. För en mer ingående översikt, se våra Riktlinjer för kvalitetssäkring.
Publicerar er webbplats negativa recensioner?
Enkelt uttryckt, ja. Vi behandlar inte enstjärniga recensioner på något annat sätt än femstjärniga recensioner. Liksom alla online-plattformar för recensioner är våra webbplatser avsedda att utgöra ett forum för ärliga diskussioner mellan leverantörer och programvaruanvändare. Genom att förbli neutrala kan de vara värd för en mängd olika åsikter som hjälper programvarukunder att fatta välgrundade beslut. Av denna anledning, och även för att säkerställa efterlevnad av tillämpliga lagar, ändrar vi inte innehåll och tar inte bort ett utlåtande eller uttalande från en giltig recension. För en detaljerad översikt över vår kvalitetssäkringsprocess, klicka här.
Varför inaktiverades en tidigare publicerad recension efter att ha publicerats?
Granskningsprogrammet utvecklas ständigt. När vi förbättrar våra metoder granskar vi regelbundet tidigare publicerade recensioner eftersom de flaggas av vårt system. Om en tidigare recension inte uppfyller våra aktuella standarder eller våra aktuella riktlinjer kan den tas bort av vårt team.
Vad händer om en bedräglig recension hittas?
Om vårt team hittar en recension som visar sig vara bedräglig kommer den att tas bort från vår webbplats. Dessutom kan recensenten bli föremål för borttagning från framtida kampanjutskick och/eller stängas av från att lämna nya recensioner på vår webbplats. Om det visar sig att en leverantör har deltagit i en bedräglig aktivitet kan dennes konto bli föremål för framtida påföljder, såsom en offentligt synlig varning om misstänkt aktivitet.
Vad betraktas som bedrägeri?
Capterra har åtagit sig att ge våra besökare en opartisk recensionskatalog med innehåll från andra medlemmar i nätgemenskapen. Även om varje recensent har rätt att – och uppmuntras att dela med sig av – sin egen åsikt är Capterra vaksam mot försök att vilseleda andra genom innehållet i deras recensioner. Alla recensioner som visar sig vara bedrägliga kommer att tas bort och den som lämnar in recensionen kommer att bli föremål för påföljder.
Bedrägliga aktiviteter kan inkludera, men är inte begränsade till, följande:
Försök av en leverantör att påverka sitt eget eller en annan leverantörs rykte genom att:
- betala för tjänster från tredje part, t.ex. en marknadsföringsbyrå, för att publicera recensioner
- skicka in recensioner av sin egen produkt eller av någon programvara (t.ex. en konkurrents produkt) där de har ett ekonomiskt intresse
- skicka in recensioner på en faktisk användares vägnar, med eller utan dennes samtycke
- uppmuntra till att skicka recensioner baserat på falska förespeglingar
- avskräcka användare från att skicka negativ feedback
- trakassera eller mobba en recensent för en recension i ett försök att tvinga fram ett borttagande.
Leverantörer bör också avstå från att recensera en konkurrents produkt eller betala för att recensioner ska skickas till en konkurrents konto.
Bedrägliga aktiviteter kan också inkludera försök av en recensent att skada en leverantörs rykte, eller erhålla incitament, genom falska förespeglingar såsom att:
- skriva en recension om en programvaruprodukt utan att ha faktisk erfarenhet av att använda produkten
- skriva en recension om en programvaruprodukt efter att ha blivit ombedd av en konkurrent
- kopiera innehåll från en annan källa, inklusive vår egen webbplats
- tillåta en tredje part att publicera en recension för din räkning.
En recensent bör inte recensera en produkt för vilken de har en intressekonflikt eller har ett ekonomiskt intresse i dess resultat.
Vad anses vara en ”Dålig” recension?
Vi anser att det är viktigt att inte enbart fokusera på antalet stjärnor. Vår forskning har visat att människor faktiskt tycker att recensioner av produkter är mer trovärdiga om de har flera olika stjärnbetyg. Dessutom ger en detaljerad recension, även om den har ”lägre” poäng, en mycket tydligare bild av en upplevelse än en femstjärnig recension med få detaljer.
Vi uppmuntrar våra leverantörer att svara på alla kundrecensioner, oavsett vilket betyg som ges. Vi tror (och forskning visar) att en leverantörs villighet att ta itu med kritiska recensioner bygger upp trovärdighet, visar lyhördhet och i allmänhet skapar en mer positiv uppfattning om leverantören och produkten.
Får en konkurrent skicka in en recension?
Nej. När vårt QA-team verifierar en recensents identitet vidtar de åtgärder för att säkerställa att det är en verklig person, inte en bedragare och (bland annat) inte har någon intressekonflikt (ekonomisk eller konkurrensmässig) med den leverantör som de recenserar. Se en översikt över våra Riktlinjer för kvalitetssäkring för mer information.
Tas gamla recensioner bort om en produkts funktioner har uppdaterats?
Om en recension skickades in för en version av produkten som var aktiv och stöddes vid tidpunkten för recensionen, kommer recensionen att fortsätta vara publicerad. Det är en korrekt återspegling av vad användaren upplevde vid den tidpunkten.
Allteftersom en produkt utvecklas är det typiskt att se en förändring i typen av recensioner som listas, och vi anser att detta bidrar till att öka värdet för programvarukunder som besöker vår webbplats. Äldre recensioner kan hjälpa en programvarukund att se hur saker och ting har förändrats på lång sikt och hjälpa dem att känna sig säkra på att problem åtgärdas och att uppdateringar görs över tid.
Hur kan jag flagga en misstänkt recension?
Vi vidtar flera åtgärder för att skydda oss mot bedrägliga recensioner. Vi har infört teknik, såväl som ett team som arbetar med att moderera recensioner. Men inget system är perfekt och ibland kan en olämplig recension komma med trots skyddsåtgärderna. I dessa sällsynta fall kan du flagga en recension genom att skicka ett e-postmeddelande till oss på [email protected] och ge så mycket information som möjligt om recensionen och skälen till att du anser att den bör undersökas.
Leverantörer kan logga in på sina leverantörsportaler för instruktioner om hur man flaggar en recension. För mer information om vår process, se våra Riktlinjer för recensionsgranskning. Vilka bevis tar ni hänsyn till när ni utvärderar en recension som flaggats som bedräglig?
Även om våra interna granskningsprocesser är konfidentiella och alla beslut fattas efter eget omdöme, har vi beskrivit några nyckelfaktorer som vi beaktar under vår recensionsgranskningsprocess. Klicka här för en översikt över vår granskningsprocess.
Kräver ni användningsbevis när ni utvärderar en recension?
Vi kommer att begära användningsbevis från användare när vi granskar recensioner, men det är inte obligatoriskt. Vår erfarenhet har visat att ”användningsbevis” är en värdefull pusselbit, men inte tillförlitligt om det är den enda beviskällan. Det är bara en aspekt bland en rad överväganden som vi använder när vi utvärderar en recension. Att förfalska användningsbevis genom att fiffla med skärmdumpar eller bilder tagna från webbsökningar är en favoritmetod för dem som vill bedra vårt system. Eftersom vi har tiotusentals produkter i vår katalog är det helt enkelt inte möjligt för vårt QA-team att bli experter på att verifiera användningsbevis för alla produkter. I våra pågående ansträngningar för att behandla alla leverantörer lika betraktar vi ”användningsbevis” som en aspekt bland många som utgör vår utredning.
Hur är det möjligt för bedrägliga recensioner att godkännas vid inspektionen?
Vi har infört teknik, såväl som ett team som arbetar med att moderera recensioner, för att skydda mot bedrägliga recensioner. Varje recension verifieras manuellt med omsorg och eftertanke för att säkerställa en hög kvalitet på det innehåll som publiceras på vår webbplats. Inget system är perfekt, och med tiotusentals recensioner som skickas in varje månad kan ibland en olämplig recension komma med trots skyddsåtgärderna. I dessa fall förlitar vi oss på att våra leverantörer, och vår recensentgemenskap uppmärksammar oss på potentiella bedrägerier genom att ”flagga” en recension för ytterligare granskning, ”flagga” en recension för ytterligare granskning.
Varför åtföljs vissa recensioner av en notering om att de kan ge incitament?
Vi har implementerat en ”i”-ikon på vår webbplats, som kommer att indikera att recensenten erbjöds ett incitament för att lämna sin recension. USA:s federala handelskommission (Federal Trade Commissions, FTC) har riktlinjer för godkännande som kräver att online-företag tydligt upplyser om när en recension har skickats in i utbyte mot ett nominellt incitament (oavsett om den ombetts av webbplatsen eller programvaruleverantören). Se https://www.ftc.gov/tips-advice/business-center/guidance/ftcs-endorsement-guides-what-people-are-asking . Våra policyer kräver att alla sådana incitament måste göras tillgängliga för alla recensenter som lämnar in ärliga recensioner, oavsett vilket betyg de ger den produkt de recenserar.
Faktagranskar Capterra recensioner?
Vårt team har analyserat hundratusentals recensioner av de tiotusentals produkter som finns med i vår katalog. Det skulle inte vara möjligt för vårt QA-team att bli experter på alla produkter eller att spendera lika mycket tid på att verifiera detaljerna i varje recension. I vårt försök att behandla alla leverantörer lika får vi inte faktagranska de åsikter som lämnats av våra recensenter. Istället fokuserar vårt QA-team på att verifiera recensenternas identitet och säkerställa att de publicerade recensionerna uppfyller våra riktlinjer för webbplatsen. Det finns mer information om vår QA-process och våra Riktlinjer för recensioner.
Controleert Capterra de juistheid van de reviews op feiten?
Ons team heeft honderdduizenden reviews geanalyseerd over de tienduizenden producten die in onze catalogus zijn opgenomen. Het zou voor ons QA-team niet haalbaar zijn om in gelijke mate specialist te worden in alle producten of om evenveel tijd te besteden aan het verifiëren van de details van elke review. In ons streven om alle leveranciers gelijk te behandelen, moeten wij de meningen van onze reviewers dan ook niet op feiten controleren. In plaats daarvan richt ons Kwaliteitsborgingsteam zich op het verifiëren van de identiteit van de reviewers en het waarborgen dat de geplaatste reviews voldoen aan de richtlijnen van onze site. Hier vindt u meer informatie over ons QA-proces en onze Reviewrichtlijnen.
Får en recension på ett främmande språk publiceras på er webbplats?
Vi accepterar recensioner som skickas in på det lokala språket i Användarens land. Dessutom kommer alla recensioner på främmande språk att ha en översättningsknapp där användarna kan översätta dem till lämpligt språk.
Vad anser ni om videor eller artiklar som främjar att falska recensioner skickas in?
Våra team är medvetna om att det finns videor eller artiklar som marknadsför vår webbplats som ett sätt att tjäna extra pengar, eller till och med ger förslag på hur man kan manipulera vårt system och skicka in recensioner under falska förespeglingar. Tyvärr är det inte ovanligt för en webbplats som erbjuder ett belöningsprogram att bli en måltavla på detta sätt. Våra team övervakar aktivt allt sådant innehåll och använder det för att stärka våra befintliga metoder för att upptäcka bedräglig aktivitet. Vi fördömer å det starkaste att man skickar in recensioner under falska förespeglingar och har byggt upp ett robust Kvalitetssäkringsprogram för att skydda oss mot recensionsbedrägerier. Recensioner som inte följer – eller visar sig bryta mot – våra strikta riktlinjer kommer inte att publiceras och alla konton som tillhör recensenter som har lämnat in en falsk recension kommer att stängas av.
Onze teams zijn zich bewust van het bestaan van video’s of artikels waarin onze site wordt aangeprezen als een manier om extra inkomsten te genereren, of waarin zelfs wordt aangegeven op welke manier ons systeem gemanipuleerd zou kunnen worden om reviews onder valse voorwendselen in te dienen. Helaas is het voor een site die een beloningsprogramma aanbiedt niet ongebruikelijk om het doelwit van dit soort praktijken te worden. Onze teams houden alle dit soort content actief in de gaten en gebruiken het om onze bestaande methoden voor het opsporen van frauduleuze activiteiten te versterken. We veroordelen het indienen van reviews onder valse voorwendselen en hebben een robuust kwaliteitsborgingsprogramma ontwikkeld om bescherming te bieden tegen fraude met reviews. Elke review die niet voldoet aan onze strikte richtlijnen, of waarbij is vastgesteld dat deze onze richtlijnen schendt, wordt niet gepubliceerd en de account van elke reviewer waarbij is vastgesteld dat deze een valse review heeft ingediend, zal worden geblokkeerd.
Redigerar er webbplats innehållet i de publicerade recensionerna?
Enligt våra [policyer för recensioner]((/legal/community-guidelines#writing-3), får vi inte redigera en recension på ett sätt som skulle ändra den ursprungliga avsikten med recensionen. Vi kan dock göra enkla redigeringar för att korrigera stavfel eller ta bort tecken som inte kan användas enligt vår standard. Redigeringar kan också göras för att dölja känsliga uppgifter (som beskrivs vidare på annan plats), såsom personligt identifierande information eller privata avtalsvillkor som inte är avsedda för offentliggörande. Recensenten kommer inte att meddelas om dessa redigeringar, som görs på vår webbplats efter eget omdöme.
Måste en recensent också vara en kund för att lämna en recension?
Nej. En recensent behöver inte vara en kund för att lämna en recension – om de själva använder programvaran kan de skicka in en recension. Om en recensent till exempel använder en programvara och arbetar på ett företag som licensierar programvaran, skulle recensionen vara giltig även om recensenten inte är angiven i några avtal eller har ett eget användarkonto.
När är en recensents programvaruupplevelse inte acceptabel?
Det är inte acceptabelt att en recension baseras på en användarupplevelse som påverkas av en tredje part. En recension av en e-handelsplattform baserad på en shoppingupplevelse i en tredje parts e-handelsbutik skulle till exempel inte tillåtas, eftersom den e-handelsbutiken skulle påverka användarupplevelsen.
Det är inte heller acceptabelt att en recension baseras på en indirekt erfarenhet av programvaran. Recensioner måste skickas in av den faktiska användaren av programvaran och inte av en tredje part för programvaruanvändarens räkning. Om en programvara till exempel används av recensentens medarbetare, men recensenten inte har någon egen erfarenhet av att använda programvaran, får en recension grundad på medarbetarnas upplevelse inte skickas in.
Vilka språk stöds för recensioner?
För närvarande stödjer vår webbplats recensioner som skickas in på engelska, franska, tyska, spanska, nederländska, portugisiska och italienska. Recensioner som skickas in på ett språk som stöds kommer att utvärderas manuellt av vårt QA-team för att säkerställa efterlevnad av våra Gruppriktlinjer. Recensioner som skickas in på ett språk som inte stöds av vår webbplats, eller en blandning av språk, kommer inte att behandlas via vårt system och kommer inte att vara kvalificerade för nuvarande eller framtida publicering.
Kommer recensioner som skickats in på ett språk som inte tidigare hade stöd att vara kvalificerade för publicering?
En recension som skickas in på ett språk som inte stöds av våra webbplatser vid tidpunkten för inlämnandet kommer inte att kunna publiceras även om språket stöds vid ett senare tillfälle.
Får en recension skrivas på mer än ett språk?
Recensioner måste skrivas på ett språk och får inte innehålla en blandning av språk.
Hur visas recensioner på ett främmande (icke-engelskt) språk på webbplatsen?
Publicerade recensioner som skickas in på ett annat språk än engelska som stöds av våra webbplatser kommer att visas på det språk de hade när de skickades in. Dessutom kan recensioner som skickas in på ett annat språk än engelska visas högre upp på en lokal version av vår webbplats där språket talas.
Är QA-processen densamma för recensioner som skickas in på ett annat språk än engelska?
Alla recensioner som skickas in via våra webbplatser, oavsett plats och språk, genomgår samma kvalitetssäkringsprocess och måste följa samma uppsättning av Gruppriktlinjer. Observera att endast recensioner som skickas på ett språk som stöds kan komma ifråga.
Får recensioner inkludera partiella eller ofullständiga titlar?
Även om en recension inte kommer att inaktiveras enbart på grund av en ofullständig eller partiell recensionstitel, måste alla recensionstitlar uppfylla de kriterier som anges i våra Gruppriktlinjer. En recension som inte uppfyller kraven i Gruppriktlinjerna för publicering kommer inte att vara kvalificerad för publicering.
Kan en emoji användas i en recension?
Våra webbplatser har inte fullt stöd för visning av emojis i recensionsinnehåll. Dessutom förbjuder våra Riktlinjer maskning av inskickat innehåll om sådan maskning skulle ändra syftet med en recension. Eftersom emojier ofta används för att förmedla en känsla, kan borttagning av en emoji potentiellt ändra syftet med en recension. Därför, eftersom vi inte kan ta bort emojier utan att potentiellt ändra innehållet i recensionen, kan vi inte publicera någon recension där emojier förmedlar ett viktigt meddelande, eller när emojier används för att förmedla ett meddelande som, efter eget omdöme, bryter mot någon av våra publicerade Riktlinjer. Ett exempel på förbjuden användning skulle vara en recension som använder emojier i stället för faktiskt textinnehåll, där innehållet i recensionen inte skulle framgå korrekt, om emojin inte visades. Vi kan inte heller publicera en recension som använder emojier för att uppfylla minsta antal tecken, eller där överdriven användning av emojier kan leda till att en recension inte visas korrekt på vår webbplats, eller där den underförstådda avsikten med en emoji kan anses vara respektlös eller trakasserande till sin natur. Vi kan, efter eget omdöme, ta bort eller ersätta emojier som kan orsaka grammatisk förvirring, såsom när de används i stället för ett erkänt skiljetecken.
Får konkurrenter till Gartner eller Gartner Digital Markets webbplatser recensera programvara?
För att undvika potentiella intressekonflikter publicerar vi inte recensioner från recensenter som är förknippade med Gartner Digital Markets konkurrenter. Vår webbplats förbehåller sig rätten att fastställa vilka som är konkurrenter.
Vanliga frågor för leverantörer
Vad bör vi göra om vi får en negativ recension?
Vi förstår att det är tråkigt att få en negativ recension. På vår plattform för recensioner ger vi leverantörer en möjlighet att ta itu med missförstånd eller problem. En leverantörs svar på en negativ recension från en användare kan leda till en positiv upplevelse för både leverantören och recensenten, samt uppvisa en fantastisk kundserviceupplevelse för andra programvarukunder. Se vår guide om hur du hanterar negativa recensioner och det här blogginlägget om positiva resultat av negativa recensioner.
Kommer mina svar på recensioner att skickas till recensenten?
När du skickar in ett svar på en recension via din leverantörsportal (Capterra och GetApp) kan du välja alternativet ”Skicka svaret till recensenten”. Du kan skicka svaret till recensenten oavsett om recensenten valde att visa sina uppgifter offentligt eller inte.
Kommer vi att få ett meddelande om en ny recension för vår produkt?
Nej, leverantörer får ett meddelande först efter att en recension har publicerats av vårt team. För att undvika förvirring på grund av skräppost eller recensioner som inte godkänts i vår QA-process skickas inga meddelanden när en recension lämnats in.
Vi begärde inte att denna recension skulle publiceras på vår profil – varför publicerades den på er webbplats?
Besökare på våra webbplatser kan skicka in recensioner till vår QA-process för valfri programvara. Som en opartisk, användardriven plattform för recensioner ber vi inte om samtycke från leverantören innan en recension publiceras. Alla leverantörer behandlas lika i detta avseende och kan inte välja bort att ta emot recensioner. På så sätt genererar våra recensenter värdefullt innehåll som hjälper våra andra programvarukunder att fatta välgrundade beslut.
Får en leverantör begära att dess profil eller produktlistor tas bort från er webbplats?
Liksom alla online-plattformar för recensioner strävar vi efter att förse våra användare med programvarukataloger som är så omfattande som möjligt. Vår policy är att inte ta bort produktlistor från våra webbplatser såvida inte: (i) produktlistan inte passar in i någon av de befintliga programvarukategorierna (eller ”kataloger”) (ii) leverantören kan bevisa att produkten inte längre aktivt marknadsförs och/eller säljs till allmänheten eller (iii) att annonsen eller profilen inte uppfyller våra riktlinjer.
Varför har en recension som skickats in tidigare inte publicerats förrän nu?
I våra pågående ansträngningar att förbättra vår service granskar vi regelbundet vår databas med recensioner. Och allteftersom vår förmåga att granska dessa recensioner förbättras kan vi hitta tidigare recensioner som fortfarande innehåller helt giltigt innehåll som vi nu kan publicera. Dessa recensioner visas i den ordning de skickats in. Eftersom det för närvarande inte finns någon tidstämpel på verifierade recensioner behandlar vi dessa tidigare recensioner på samma sätt som alla andra verifierade recensioner. Vi publicerar dem exakt såsom de ursprungligen skickades in.
Vi flaggade en recension för utredning, men den togs inte bort. Kan ni berätta varför?
Om en recension inte togs bort efter er utredningsbegäran innebär det att vårt team under vår utredning fann att den flaggade recensionen var i överensstämmelse med våra riktlinjer för webbplatsen. Även om vi inte kan ge ytterligare information om utredningsprocessen kan vi bekräfta att granskningsteamet ägnar betydande tid och ansträngningar åt att undersöka varje eskalerad recension och utvärderar recensionen i enlighet med våra riktlinjer för webbplatsen.
Recensioner på vår profil nämner funktioner som vi inte längre erbjuder – kan vi ta bort dessa recensioner?
En recension kan inte tas bort bara för att den refererar till funktioner som inte längre stöds aktivt. Om recensionen var giltig vid tidpunkten för inlämnandet återspeglar den användarens upplevelse av den programvaran vid den tidpunkten. Även om det är mer sannolikt att de senaste recensionerna återspeglar en produkts senaste uppsättning av funktioner och mest relevanta erfarenheter, är det viktigt för våra kunder att överväga hur recensioner om en leverantör har utvecklats över tid i takt med att programvaran utvecklas.
Delar er webbplats en recensents kontaktinformation med en leverantör?
Vår webbplats delar inte den personliga kontaktinformation som tillhandahålls av recensenten tillsammans med en recension till någon leverantör, även om viss icke-privat information som namn och företag kan visas offentligt tillsammans med en recension för att ge ett viktigt sammanhang till våra webbplatsanvändare (förutom i de fall då recensenten har valt att lämna in en ”anonym” recension).
Som en leverantör, skulle eventuella bevis som vi tillhandahåller tillsammans med en recension övervägas vid utvärderingen av den?
Ja, vi beaktar all information när vi undersöker en flaggad recension. Vi kan dock inte agera som mellanhand mellan leverantörer och recensenter. Som en opartisk plattform för recensioner kan vi inte fatta beslut baserat på interaktioner som ägde rum mellan en leverantör och en recensent utanför vår webbplats. Eftersom vi inte kan validera privat kommunikation, visa e-post eller telefonsamtal som sker utanför vår webbplats, kan dessa vara otillförlitliga. Därför betraktar vi extern kommunikation som en aspekt bland många som utgör vår utredning. Mer information om vår utredningsprocess finns här.
Vi känner inte till denna recensent. Vi tror inte att han/hon använder vår programvara. Hur kan han/hon lämna en recension?
Även om vi förstår att många leverantörer känner till sin användarbas mycket väl, finns det många giltiga fall där en leverantör kanske inte känner till en legitim recensent, baserat på den information som tillhandahålls tillsammans med en recension. Dessa situationer omfattar, men är inte begränsade till, följande:
- Inköpare av programvara som utvärderar flera verktyg innan de köper programvara. Vi anser att dessa utvärderingsupplevelser (i ett konceptbevis eller med utvärderingsversioner) är giltiga upplevelser i sig själva och därför värda att dela med oss av till våra användare.
- Programvarukonton som delas av flera användare eller affärsenheter på ett enskilt företag. Recensenten kanske inte är kontoägaren och kan därför vara okänd för leverantören.
- Leverantörsavtal som undertecknas under ett företagsnamn, inte av en enskild person.
- Recensenter som byter jobb och har använt programvaran på sitt tidigare arbete.
- Användare som skickar in en recension under ett annat namn än det som används i hans/hennes kontrakt med leverantören. Till exempel ”Bob” istället för ”Robert” eller användning av ett flicknamn.
- Användare som anger ett alternativt namn för sitt nuvarande företag, såsom initialer eller ett förkortat namn, eller ett moderbolag eller systerbolag, istället för det namn som användes i deras leverantörsavtal.
- Användare som väljer att använda ett förkortat namn eller ett skärmnamn för att upprätthålla sin anonymitet.
- Recensenter som loggar in med LinkedIn men väljer att förbli anonyma. Dessa användare har validerats av vårt Granskningsteam, men deras Recensioner kommer inte att visa någon identifierande information. Läs mer om anonyma recensioner.
Som en neutral innehållsplattform förlitar vi oss på att våra recensenter tillhandahåller korrekta och ärliga beskrivningar av sina programvaruupplevelser. I linje med våra ansträngningar att ge en så bred bild som möjligt av programvarubranschen försöker vi inte begränsa de typer av programvaruupplevelser som delas på vår webbplats. Eftersom en programvaruanvändare har en giltig erfarenhet att dela med sig av, behöver en recensent inte vara kontoägare eller ha varit i direkt kontakt med leverantören.
Vi fick flera recensioner för vår produkt från recensenter som arbetade på samma företag. Är detta tillåtet?
Ja, det finns inga begränsningar för hur många recensenter från samma företag som kan recensera en viss produkt. Eftersom medarbetare ofta använder samma produkt på olika sätt, anser vi att det är värdefullt att tillhandahålla dessa olika synpunkter. Det är dock förbjudet för en recensent att skriva mer än en recension av en produkt inom en kort tidsperiod.
Får leverantörer begära en recension i utbyte mot ett incitament?
Leverantörer har rätt att be sina kunder om recensioner och erbjuda nominella incitament för recensionerna. Capterra använder också regelbundet e-postkampanjer där man ber om en programvarurecension i utbyte mot ett incitamentsbelopp.
- Dessa incitament måste erbjudas till alla recensenter, oavsett om de lämnar en positiv eller negativ recension.
- Om vi påträffar leverantörer som använder incitament för att påverka innehållet i en recension kommer det att leda till att recensionen tas bort.
- Leverantörer måste meddela Capterra om de ber om recensioner i utbyte mot ett incitament.
Se vårt avsnitt med riktlinjer om Recensioner som kan ge incitament.
Varför får några av våra användare e-post från er webbplats om recensioner?
De flesta av våra recensioner kommer från användare som publicerar recensioner direkt på vår webbplats eller som svar på våra interna kampanjer för recensioner (som riktas till webbplatsmedlemmar i vår egen databas). Användare kan välja att läggas till i vår databas när de lämnar recensioner på vår webbplats, registrerar sig för våra utskickslistor eller ringer våra interna säljteam. När de besöker vår webbplats eller när de svarar på våra utskick om recensioner kan användarna recensera vilken programvara de vill. Vi kan sedan då och då skicka e-post till dessa användare om recensioner baserat på deras tidigare interaktion med en av våra webbplatser.
Får en leverantör kontakta en recensent för att begära att de tar bort sin recension från leverantörens profil?
Vi uppmuntrar utbyten mellan leverantörer och recensenter via vår mekanism för att svara på recensioner. Leverantörer bör inte kontakta en recensent, vare sig direkt eller indirekt, med målet att få en recension borttagen eller redigerad. Capterra tolererar INTE, och har en nolltoleranspolicy för, hot eller mobbning av våra recensenter. Om vi får en rapport om att en leverantör har kontaktat en recensent för att begära att en recension tas bort/redigeras, eller trakasserar den recensenten på något sätt, uppmuntrar vi recensenten att omedelbart kontakta vår webbplats genom att skicka e-post till [email protected]. Baserat på resultaten av vår utredning kan den överträdande leverantören bli föremål för påföljder på webbplatsen samt rättslig prövning.
Varför är det förbjudet för leverantörer att skicka recensioner på deras kunders vägnar?
Även om man inte hade för avsikt att göra något felaktigt, har vi inte möjlighet att avgöra om innehållet har skickats med recensentens samtycke eller om det ursprungliga innehållet har ändrats på något sätt när en tredje part lämnar in en recension för recensentens räkning. Om vi hittar en kundrecension som skickats in av en leverantör kommer vi att inaktivera recensionen. Den ursprungliga recensenten uppmuntras att, efter en sådan inaktivering, skicka en egen recension direkt till vår webbplats.
Behandlar ni recensioner för produkter från betalande leverantörer annorlunda än recensioner för produkter från icke-betalande leverantörer?
Alla recensioner för alla leverantörer i alla kataloger är föremål för samma kvalitetssäkringsprocess, oavsett om de är en betalande klient eller inte. Vi gör allt vi kan för att säkerställa att vårt granskningsteam är helt opartiskt och omotiverat av intäkter. Detta är en av de främsta anledningarna till att granskningsteamet är åtskilt från försäljnings- och marknadsföringsteamen.
Varför har leverantörer som upptäckts ha deltagit i bedrägliga aktiviteter med recensioner inte portats från er webbplats?
Vi anser att det är viktigare för våra användare att vi tillhandahåller en komplett katalog med programvaror i en mängd olika kategorier än att ta bort en viss leverantör helt och hållet. Istället försöker vi straffa leverantörer för bedrägliga aktiviteter på andra sätt, såsom att flagga deras profil för bedrägeri som en varning för köpare av programvaror. På så sätt tillhandahåller vi värdefull information till programvarukunder som inte skulle vara uppenbar om vi helt enkelt tog bort profilen från vår katalog.
Vår programvara har straffats, vad kan vi göra?
Om din programsida visar ett straff och du är osäker på varför, kontakta granskningsteamet via din leverantörsportal för en kort sammanfattning av aktiviteten som ledde till straffet, tillsammans med ytterligare detaljer om straffet.
Vad ska vi göra om någon utpressar oss genom att hota med en negativ recension?
Vi hjälper inte till med skiljedomsförfaranden. Vi är inte medlare och kan inte ingripa i tvister mellan våra recensenter och leverantörer. Om du upplever att du blir trakasserad eller hotad föreslår vi att du kontaktar tillämplig brottsbekämpande myndighet.
Om en negativ recension inte uppfyller våra riktlinjer, flagga recensionen för utredning via leverantörsportalen. Vårt team kommer att undersöka detta i enlighet med våra standardprocedurer för undersökningar.
Vad är programmet ”Recensioner som en tjänst”?
Det kostnadsfria programmet för Recensioner som en tjänst hjälper leverantörer att få recensioner om sina produkter genom att låta Capterra skicka e-post till sina kunder och be om en programvarurecension i utbyte mot ett nominellt incitament. Insamlade recensioner visas över hela Gartner Digital Markets nätverk: Capterra, GetApp och Software Advice. Du kan lära dig mer om RaaS-programmet (Reviews as a Service, RaaS) genom att tala med en kontorepresentant eller klicka här.
Hur sorteras recensioner på produktsidor?
Recensioner sorteras som standard per Mest användbara för programvaruköpare, och drivs av vår egenutvecklade algoritm som återspeglar recensionens djup och kvalitet, erfarenhetens aktualitet och andra faktorer. Som en neutral plattform för recensioner beaktas inte stjärnbetyget för recensionen i rangordningen för ”Mest användbar” och det finns för närvarande ingen röstningsmekanism som skulle göra det möjligt för webbplatsbesökare att påverka rangordningen. Denna standardsorteringsalgoritm har tillämpats på varje produktprofil för varje leverantör på webbplatsnivån. Användare av webbplatsen kan välja att ändra sorteringsordningen till andra alternativ, t.ex. Senaste eller Högsta betyg.
Varför får vi inte ett meddelande om publicering samma dag som recensionen skickats in?
När en recension skickas in går den igenom vår QA-process, som utförs av ett team som arbetar för att säkerställa att publicerade recensioner uppfyller våra riktlinjer. Vi strävar efter att publicera recensioner inom några arbetsdagar efter att de har skickats in, men under tider med hög belastning kan det dröja längre. Leverantörer meddelas efter att recensioner har publicerats.
Kan en leverantör välja bort deltagande i recensionsprogrammet?
Som en neutral plattform för recensioner strävar vi efter att förse våra användare med recensionskataloger som är så omfattande som möjligt. Vår policy tillåter därför inte att leverantörer väljer bort vårt recensionsprogram. Oavsett om leverantörer väljer att delta i insamling av recensioner eller inte kommer vi att publicera recensioner om alla produkter som finns med i våra kataloger, så länge de klarar vår QA-process och uppfyller våra riktlinjer.
Finns återförsäljare med på er webbplats och kan återförsäljare svara på recensioner?
Lead-Gen: Vi tillåter behöriga återförsäljare att delta i våra program för leadgenerering. Men, om moderbolaget uttrycker intresse för leadgenerering för sin produkt kommer dock moderbolaget att ha företräde och återförsäljaren kommer att inaktiveras.
Produktlistor: Eftersom Produktlistor är reserverade för de företag som äger produkterna anger vi inte återförsäljare, integratörer, konsulter och andra samarbetspartner i produktlistor.
Recensioner: En återförsäljare eller samarbetspartner som har registrerat sig för en profil kan svara på recensioner förutsatt att de i sitt svar uppger att de är en återförsäljare för eller samarbetspartner till det företag som äger produkten.
Får en recension nämna en konkurrent till vår produkt?
Ja, en recension kan nämna en konkurrent till den produkt som granskas så länge som referensen är avsedd att tillföra värde till recensionen och inte avsiktligt främja eller nedvärdera konkurrenten. Recensioner kan innehålla omnämnande av alternativa produkter som övervägts eller använts före eller efter användning av den produkt som granskas. Denna ytterligare information kan hjälpa till att sätta in en recension i rätt sammanhang och ge värdefull information till programvarukunder.
Varför har tidigare publicerade recensioner tagits bort från vår profil?
Våra team har byggt upp en extremt robust QA-process, men vi förstår att med tiotusentals recensioner som skickas in varje månad kan det hända att recensioner som bryter mot våra riktlinjer ändå kommer med. I våra fortlöpande ansträngningar att förbättra vår service granskar våra team regelbundet vår databas med recensioner. Dessa granskningar hjälper till att nu hitta recensioner som inte uppfyller våra riktlinjer, som vi kanske inte hittade från början. När recensioner av någon anledning visar sig bryta mot våra riktlinjer måste de inaktiveras, även om recensionen ursprungligen publicerades av oss. Om det visar sig att Recensenter har skickat in vilseledande recensioner kommer vi att stänga deras konton och ta bort deras historiska recensioner för alla produkter. Därför kan en granskning ibland påverka antalet publicerade recensioner för flera orelaterade produkter. Det kan vara bra att känna till att vi inte delar information om beslut som rör borttagning av recensioner eller vår undersökningsprocess.
Vi förväntar oss en recension men den har inte publicerats, kan vi få veta statusen?
Det är inte vår policy att tillhandahålla statusuppdateringar avseende innehåll som skickas till vår webbplats. Om en förväntad recension inte har publicerats (t.ex. en som skickats in via vårt program för Recensioner som en tjänst), finns det tre troliga orsaker: i) recensionen har inte behandlats av vårt QA-team ännu eller ii) recensionen uppfyllde inte en eller flera av våra Gruppriktlinjer och inaktiverades eller iii) vårt team kunde inte validera recensenten. Notera att, oavsett orsak eller när vår QA-process slutförs, granskas varje recension som skickas in till vår webbplats av vårt QA-team i enlighet med en strikt uppsättning allmänt tillämpade riktlinjer och inlämningskriterier. Som en neutral plattform för recensioner måste vi tillämpa våra metoder på samma sätt och utan partiskhet för alla leverantörer och får inte delta i diskussioner om beslut som fattas om en recension.
Skickas meddelanden om en recension har inaktiverats?
Om en recension inte publicerades eftersom våra team inte kunde validera en recensents identitet (en hörnsten i vår QA-process), skickar vi ett e-postmeddelande till recensenten och ber om ytterligare information som kan hjälpa till att validera denne. Om vi får ett svar på denna begäran med korrekt information är det mer sannolikt att vårt team kommer att kunna verifiera recensentens identitet under vår QA-process. I fall där en recension är inaktiverad på grund av att den bryter mot våra Gruppriktlinjer , skickar vi dock inte något meddelande till recensenten eller leverantören eftersom vi har funnit att detta uppmuntrar dem som vill bryta mot våra riktlinjer att göra upprepade försök. Även om vi inser att det finns fall där recensenten inte hade för avsikt att bryta mot våra riktlinjer, måste vi behandla både avsiktliga och oavsiktliga överträdelser på samma sätt.
Kan vi få en negativ recension borttagen om vi har en klausul i vårt kontrakt om att man inte får sprida nedvärderande/nedlåtande kommentarer?
Nej. En recension kan inte tas bort enbart på grund av att det finns en klausul i ett kontrakt som avser att förhindra att nedvärderande/nedlåtande kommentarer sprids. Detta skulle inte bara göra det möjligt för leverantörerna att otillbörligt påverka den övergripande bedömningen av deras produkt, utan Federal lag [i USA] förbjuder även användning av klausuler om icke-spridande i kundavtal. Det är viktigt att våra kunder får en opartisk bild av en produkt och om vi hittar leverantörer som tecknar sådana avtal kan deras konto drabbas av påföljder.
Hur många recensioner av en produkt tillåts per recensent?
För att förhindra att en enda recensent påverkar recensionerna av en produkt alltför mycket, tillåts endast en enda recension per recensent för samma produkt vid en viss tidpunkt.
Hoeveel reviews voor een product zijn er toegestaan per reviewer?
Om te voorkomen dat één enkele reviewer de reviews van een product overmatig beïnvloedt, is op elk moment slechts één review per reviewer voor hetzelfde product toegestaan.
Kan vi på egen hand be om recensioner från våra användare?
Ja, leverantörer kan be om recensioner från sin användarbas utanför våra program, så länge våra Gruppriktlinjer följs. Leverantörer som ber om recensioner uppmuntras att använda länkarna till formuläret ”Dela din recension” som finns i avsnittet Recensioner på Capterras leverantörsportal. Genom att använda de tillhandahållna länkarna säkerställer vi att vårt system tillämpar korrekt källtillskrivning.
Alla leverantörer som på egen hand ber om recensioner i utbyte mot ett incitament måste använda länken till formuläret för ”Recensioner som kan ge incitament” som finns inom deras Capterra leverantörsportal. FTC kräver att alla recensioner som skickas in som svar på ett erbjudande om incitament, anger att ett sådant erbjudande fanns. Genom att använda den tillhandahållna länken till formuläret Recensioner som kan ge incitament, säkerställer vi att vårt system använder lämpliga upplysningar för alla publicerade recensioner. Det kan vara bra att känna till att alla recensioner som har mottagits som svar på ett ej offentliggjort incitamentserbjudande måste inaktiveras på vår webbplats eftersom de strider mot våra Gruppriktlinjer och FTC.
En recension nämner prisuppgifter – kan vi ta bort den recensionen?
Vi stödjer inte prissättning som läggs upp av en recensent och förlitar oss på att recensenter skickar in korrekt, offentligt tillgänglig information. Enligt våra Riktlinjer för recensioner får recensioner dock inte bryta mot några juridiska avtal och en recension som avslöjar konfidentiella prisuppgifter ska flaggas så att vi kan uppmärksamma den. Om en recension ifrågasätts på grund av prissättningsfrågor kommer våra team att undersöka om prissättningen kommer från en offentligt tillgänglig, validerad källa. Prisinformation som inte visar sig vara offentlig kan tas bort i enlighet med våra Gruppriktlinjer eftersom den skulle betraktas som privat information. Efter eget omdöme kan vi i) maskera den känsliga informationen från offentlig visning eller ii) inaktivera recensionen helt och hållet.
Varför visar denna recension [KÄNSLIGT INNEHÅLL ÄR DOLT]?
Om en recension, eller ett leverantörssvar på en recension innehåller känslig information kommer vi att dölja denna information från offentlig visning. Känslig information kan inkludera, men är inte begränsad till:
-
Personligt identifierande uppgifter. Uppgifter såsom e-postadresser, fysiska adresser, telefonnummer, namn eller andra uppgifter som kan hjälpa till att identifiera en enskild person.
-
Privata avtalsvillkor. Avtal mellan två parter innehåller ofta känsliga uppgifter som inte får avslöjas offentligt, t.ex. prisinformation, information om kontots tjänster eller andra villkor.
-
Uppgifter som, efter eget omdöme, kan skada en recensent, leverantör eller annan person. Detta inkluderar, men är inte begränsat till, länkar till en webbplats eller någon extern URL, hänvisning till obekräftade juridiska frågor eller respektlöst språk.
I sådana fall kommer följande text [KÄNSLIGT INNEHÅLL ÄR DOLT] att visas i stället för den ursprungliga texten. Observera att vi inte kan dela det innehåll som vi har maskerat eftersom sådan delning kan bryta mot vår webbplats integritetspolicy.
OBS! Vi kommer aldrig att redigera en recension, eller ett leverantörssvar på en recension, på något sätt som skulle förändra den ursprungliga innebörden och avsikten. Om en recension är formulerad så att maskering av känslig information skulle ändra syftet med recensionen, anses recensionen eller svaret inte uppfylla våra Gruppriktlinjer och inaktiveras. I samtliga fall kommer dessa redigeringar att göras efter eget omdöme utan att meddela recensenten eller den som svarat.
Hur lång tid tar det att behandla en recension?
Recensioner som köps in via våra leverantörsprogram, t.ex. Recensioner som en tjänst, eller recensioner som skickats in via de godkända länkarna som tillhandahålls inom leverantörsportalen, behandlas i allmänhet inom fem (5) arbetsdagar. Det kan ta upp till två (2) veckor att behandla recensioner som anskaffats från annan plats eller som kräver ytterligare undersökningstid. Om det har gått minst två (2) veckor sedan det förväntade inlämningsdatumet är det rimligt att anta att recensionen antingen inte har skickats in till vårt program eller inte uppfyllde våra kriterier för publicering.
Den här recensionen är för vag, eller för allmän, kan den tas bort?
En recension som är för vag eller allmän är ett subjektivt fastställande av innehållskvalitet som vi inte har rätt att göra, eftersom vi inte utvärderar själva recensionens innehåll. Även om vi inte inaktiverar en recension enbart baserat på dess innehåll, kommer vi att säkerställa att alla recensioner uppfyller de kriterier som beskrivs i våra Gruppriktlinjer. Recensioner som, efter eget omdöme, inte uppfyller dessa Gruppriktlinjer kommer inte att vara giltiga för publicering.
Vem äger recensionerna på våra profilsidor?
Recensioner skickas in av webbplatsens besökare (recensenter) som behåller äganderätten som den ursprungliga författaren. Som en del av processen för att skicka in en recension ger recensenter oss en generell licens för att vi ska kunna använda recensionerna i vår dagliga verksamhet i enlighet med våra fastställda Gruppriktlinjer.
Vilken information om recensioner kan ni dela med leverantörer?
Eftersom vi vidtar alla åtgärder för att skydda våra recensenters integritet, delar vi som regel inte information om individuella recensioner. Uppgifter som våra team kan dela om individuella recensioner är begränsade till de som kan erhållas offentligt eller via leverantörsportalen. Vi kan också tillhandahålla information på hög nivå om ett kontos övergripande status, till exempel bekräftelse på att en produkts profil inte har några tekniska problem eller att recensioner behandlas i enlighet med etablerade procedurer. Vi delar inte icke-offentlig information, såsom uppgifter om opublicerade recensioner, bekräftelse på att en recension skickats in eller någon information om en enskild recensent utöver vad som delas offentligt. Dessutom tillhandahåller vi inte sammanfattade mätvärden relaterade till recensionerna som skickats om en produkt, exklusive de som erbjuds genom ett leverantörserbjudande eller program.
Kan en leverantör få veta varför en recension inte visas?
Nej, vi tillhandahåller inte uppdateringar om statusen för någon recension och vi tillhandahåller inte heller detaljer relaterade till beslut att publicera, eller inte publicera, innehåll på vår webbplats. Vi arbetar som en neutral plattformsleverantör och utvärderar allt innehåll mot en objektiv uppsättning kriterier. På grund av detta kan vi inte delta i en subjektiv debatt om hur dessa policyer tillämpas. Dessutom skickas recensioner in av webbplatsbesökare (recensenter) som behåller äganderätten som den ursprungliga författaren. Eftersom vi vidtar alla åtgärder för att skydda våra recensenters integritet, kommer vi inte att bekräfta om en recension skickas in, dela eventuell kommunikation som kan ha ägt rum mellan författaren av en recension och vårt team eller avslöja resonemanget bakom ett beslut som fattats om en recension.
Meddelas leverantörer när publicerade recensioner har inaktiverats?
Nej, vi skickar inte ett meddelande till recensenter eller leverantörer när en publicerad recension inaktiveras. Som en del av vår pågående kvalitetssäkringsprocess kommer en recension att inaktiveras om vi får kännedom om att en tidigare publicerad recension inte överensstämmer med våra publicerade Gruppriktlinjer. Vi arbetar som en neutral plattformsleverantör och utvärderar allt innehåll mot en objektiv uppsättning kriterier. På grund av detta kan vi inte delta i en subjektiv debatt om hur dessa policyer tillämpas och skickar inga meddelanden vid inaktivering.
Kan en leverantör hjälpa till att publicera en recension?
Även om vi inte kan avslöja detaljer om enskilda recensioner och inte deltar i offentliga diskussioner om tillämpningen av våra Gruppriktlinjer, är leverantörer som söker efter recensioner som de inte ser publicerade välkomna att skicka in frågor till [email protected] tillsammans med information om de förväntade recensenterna, vilkas namn kan användas av våra team för att genomföra en utredning. Vårt team kommer att använda denna information för att undersöka en leverantörs konto och, om de aktuella recensionerna har skickats till vår webbplats, se till att de har behandlats eller kommer att behandlas enligt vad som beskrivs i våra Gruppriktlinjer.
Får vi publicera recensioner som publiceras på vår programvaruprofil på vår webbplats och/eller i marknadsföringsmaterial?
Leverantörer kan använda recensionsinnehåll så länge som sådan användning sker i enlighet med Gartners policy för upphovsrätt och citat. Överträdelser av denna policy kan leda till påföljder, såsom att en Köparvarning visas på en profilsida eller att rättsliga åtgärder vidtas av Gartner.
Vi samlade in kundrecensioner vid en konferens eller ett evenemang. Får de publiceras?
Evenemang och konferenser är ett utmärkt tillfälle att generera recensioner och dessa recensioner kan publiceras så länge de lämnas in av recensenten och följer våra publicerade Gruppriktlinjer. Leverantörer måste meddela våra team före alla evenemang där recensioner kommer att efterfrågas så att våra team kan tillhandahålla ”bästa praxis”-information för insamling och tillhandahålla korrekta länkar för tillskrivning och utvärdering. Vi rekommenderar att du kontaktar din Recensionsrepresentant för mer information om Gartners tjänst Insamling av recensioner vid evenemang, som kan hjälpa dig med denna process.
Får vi som leverantörer använda frilansares webbplatser eller liknande tjänster för att försöka få recensioner om vår produkt?
Leverantörer får inte använda webbplatser eller tjänster som underlättar slutförandet av uppgifter i utbyte mot en belöning (ekonomisk eller annan) eller någon metod som används för att skapa många, ej verifierade leads till en specifik programvara. Ett ”icke-verifierat lead” definieras som en trafik som saknar konkreta bevis på att den har de kvalifikationer som krävs för att lämna en ärlig åsikt om användningen av en specifik programvara. Även om vi erkänner att det är möjligt att en kvalificerad recensent bjuds in genom en sådan tjänst, har erfarenheten visat att det stora flertalet leads som skickas via dessa tjänster inte är kvalificerade. På grund av den dåliga kvaliteten på leads som skickas via dessa webbplatser eller tjänster kommer alla recensioner som visar sig ha skickats via dessa metoder – direkt eller indirekt – att tas bort av vårt team.
Får vi som leverantörer gallra ut recensenter innan vi skickar dem till vårt recensionsformulär?
För att vara berättigad att delta i vårt Recensionsprogram ska leverantörer be om feedback från hela sin användar-/kundbas (definierat som alla aktiva användare av deras programvara) och får inte selektivt gallra ut potentiella recensenter baserat på ett önskat attribut eller tidigare delade åsikter. Genom att göra detta skulle en leverantör aktivt manipulera sina recensioner för att uppnå en önskad profil, vilket är en direkt överträdelse av de Riktlinjer för godkännande som utfärdats av FTC. När en leverantör till exempel ber om recensioner från sin användarbas, får en leverantör inte utesluta användare som har uttryckt en negativ åsikt om deras programvara eller som inte uppfyller en viss personlig eller yrkesmässig profil. En leverantör får tillämpa en objektiv uppsättning kvalificeringskriterier på en insamlingskampanj för recension, förutsatt att sådana kriterier inte påverkar syftet med eller innehållet i recensionen och förutsatt att alla aktiva användare som uppfyller dessa kvalifikationer får lika möjligheter att lämna in en recension. En leverantör kan till exempel vänta med att begära recensioner från sina användare tills en viss tid har förflutit sedan de började använda programvaran. Alla användare som uppfyller denna kvalifikation måste dock ges möjlighet att lämna en recension, vare sig den är positiv eller negativ, och oavsett eventuella åsikter som de tidigare har uttryckt eller deras personliga eller yrkesmässiga bakgrund. Alla recensioner som visar sig bryta mot ovanstående riktlinjer strider mot våra Riktlinjer för leverantörer och kommer att tas bort av vårt team.
Får vi som leverantör använda oss av videorecensioner från enskilda personer om vår programvara på vår webbplats och/eller i våra marknadsföringskanaler?
För närvarande får leverantörer inte använda (underlicensiera) videorecensionsinnehåll.
Finns det någon ansvarsfriskrivning som leverantörer måste lägga till i sina förfrågningar om recensioner?
Ja, leverantörer måste bifoga juridiska friskrivningar till alla förfrågningar om recensioner på vår webbplats.
Följande text måste inkluderas i alla e-postmeddelanden eller blogginlägg:
*För att vara berättigad att delta måste din recension följa dessa Gruppriktlinjer.
Om en begäran om en recension innehåller en nominell belöning som incitament måste leverantörer även bifoga följande stycke:
OBS! Eftersom vi stöder Gartners fortlöpande ansträngningar att säkerställa ett rättvist och lagenligt Recensionsprogram, kommer vi inte att tillhandahålla ett incitament till: i) recensenter som är anställda hos – eller samarbetar med – företaget som recenseras eller är en direkt konkurrent till det ii) recensenter som är anställda, tjänstemän, styrelseledamöter eller ombud för Gartners Inc., dess dotterbolag och närstående företag samt deras närmaste familjer iii) recensenter som är anställda av staten eller den offentliga sektorn iv) recensenter vars företagspolicyer förbjuder mottagande av gåvor i samband med affärstransaktioner och v) recensenter som är (eller agerar på uppdrag av) personer som är föremål för, bosatta i länder eller anställda av organisationer som finns med på sanktionslistan US Department of Treasury Office of Foreign Assets Control Sanctions List.
** Även om du tillhör någon av de kategorier som anges ovan är du välkommen att skicka in en recension som inte ger incitament direkt på webbplatsen genom att besöka vår profilsida på Capterra.se.
Följande text kan inkluderas på alla sociala medier eller andra startsidor för förfrågningar:
För att vara berättigad att delta måste din recension följa dessa Gruppriktlinjer.
Om en begäran om en recension innehåller en nominell belöning som incitament måste leverantörer även bifoga följande stycke:
OBS! Eftersom vi stöder Gartners fortlöpande ansträngningar att säkerställa ett rättvist och lagenligt Recensionsprogram kommer vi inte att ge incitament till vissa kategorier av personer som har restriktioner. Kontrollera din behörighetsstatus innan du skickar in en recension.
** Även om du tillhör någon av de kategorier som anges ovan är du välkommen att skicka in en recension som inte ger incitament direkt på webbplatsen genom att besöka vår profilsida på Capterra.se.
Vad är Köparvarningar?
En Köparvarning är en banner som placeras överst på en leverantörs produktprofilsida och informerar programvarukunder om att misstänkt beteende har upptäckts förknippat med denna leverantör, vars beteende (i) kan orsaka tvivel om sanningshalten i de recensioner som skickats in om leverantörens tjänster eller (ii) kan visa sig i andra bedrägliga aktiviteter på vår webbplats.
Efter att en leverantörs överträdelse av våra policyer har identifierats och bekräftats kommer vi att utfärda en synlig varning till köpare på den överträdande leverantörens associerade produktprofilsida(or) och sedan övervaka leverantörens konto under en 90-dagarsperiod. Efter denna period kommer våra team att granska leverantörens profil(er) och avgöra om Köparvarningen ska förbli aktiv på leverantörens produktprofilsida(or) eller tas bort. Allvarliga och pågående överträdelser kan kräva ytterligare åtgärder, inklusive men inte begränsat till, avlägsnande av åtkomst till den felande leverantörens produktprofilsidor, förlängning(ar) av perioden för Köparvarningen, hänvisning till lämpliga tillsynsmyndigheter eller rättslig åtgärd.
Hur utfärdas och verkställs Köparvarningar?
När en överträdelse av vår webbplats- eller leverantörspolicy, eller manipulation av vårt system för recensioner har identifierats och bekräftats, kommer vi att ta bort alla recensioner som hittats i samband med denna aktivitet och skicka en e-postvarning till leverantören och begära att alla sådana överträdelser upphör så snart som det är praktiskt möjligt, eller inom fem (5) arbetsdagar, beroende på vilket som inträffar först. Om den kränkande aktiviteten fortsätter eller om leverantören inte kan tillhandahålla bevis som vi, efter eget omdöme, anser avlägsnar misstankarna från aktiviteten, kommer vi att inaktivera alla ytterligare recensioner som hittas i samband med denna aktivitet och skicka ett slutligt meddelande som begär att denna aktivitet ska upphöra. Om överträdelserna ändå fortsätter kommer vi att placera en synlig ”Köparvarning” på leverantörens produktprofilsida(or). En leverantör som är märkt med en ”Köparvarning” kommer också att tas bort från övervägande för eventuella recensionsbaserade belöningar och/eller märken.
En ”Köparvarning” fungerar som ett meddelande till programvarukunder om att leverantören har ägnat sig åt bedräglig aktivitet på våra webbplatser och kommer att finnas kvar tills vi fastställer att leverantören har åtgärdat sin bristande efterlevnad på ett tillfredsställande sätt. Allvarliga och pågående överträdelser kan kräva ytterligare åtgärder, inklusive men inte begränsat till, avlägsnande av åtkomst till den felande leverantörens produktprofilsidor, förlängning(ar) av perioden för Köparvarningen, hänvisning till lämpliga tillsynsmyndigheter eller rättslig åtgärd.
Kan en leverantör protestera mot en ”Köparvarning”?
Ja. När som helst efter den första varningen, men innan Köparvarningen utfärdas, kan en leverantör lämna in bevis för att argumentera mot att en Varning tillämpas. Eftersom vi inte kan validera privat kommunikation, inklusive e-postväxling och telefonsamtal som äger rum mellan en leverantör och en recensent utanför vår webbplats, bör bevis som skickas in för övervägande vara objektiva och kunna valideras oberoende. Alla bevis som tillhandahålls av en leverantör kommer att betraktas som en av många faktorer i vår utredning.
Efter att en Köparvarning har satts på en leverantörs konto måste all kommunikation som ifrågasätter köparvarningen hanteras av Ombudsman. En leverantör får endast rikta ett direkt överklagande till Ombudsman och måste tillhandahålla argument och bevisning som inte redan lämnats in för tidigare övervägande.
Påverkas recensionsrelaterade produkter av en Köparvarning?
Ja. Utfärdande av en Köparvarning kommer att resultera i att en leverantör tas bort från alla Gartner-produkter som visar recensioner. Om en varning hävs får en leverantör tillbaka behörighet för framtida övervägande baserat på de recensioners meriter som är förknippade med deras produktprofil.
Kan vi lita på recensioner från en leverantör med en utfärdad ”Köparvarning”?
Innan vi utfärdar en ”Köparvarning” kommer våra team att vidta korrigerande åtgärder för att ta bort allt innehåll som bryter mot vår Webbplats riktlinjer. Alla recensioner som återstår på en leverantörs produktprofilsida efter att en ”Köparvarning” har utfärdats kommer att ha genomgått en intensiv granskning av vårt expertteam för kvalitetssäkring. Men eftersom leverantörens handlingar har gjort att dennes konto misstänks, uppmuntrar vi köpare att gå vidare med försiktighet när de förlitar sig på recensioner av en flaggad leverantör för att fatta ett informerat beslut om inköp av programvara.
Vad är ett Recensionsutdrag?
Recensionsutdrag är direkta citat som sammanställts från recensioner som användare skickat in och som har publicerats på en produkts profil (se Hur väljs Recensionsutdragen ut). Utdragen förser programvarukunder med en lättsmält ögonblicksbild av ”För” och ”Mot” som extraherats från de recensioner som användare skickat in, för snabbreferens och kan visas där en sammanfattad vy av recensionshöjdpunkter krävs, såsom en produkts profilsida för recensioner eller produktjämförelsesidor.
Utdragen har distribuerats på samma sätt för alla produkter som uppfyller minimikraven för utdragsgenerering. Som en neutral plattform för recensioner varken redigerar eller skapar vår webbplats något innehåll som valts för utdragsvisning. De åsikter som uttrycks i utvalda recensionsutdrag är recensenternas och inte Capterras och vi stöder inte några av de åsikter som uttrycks i ett recensionsutdrag.
Hur väljs Recensionsutdragen ut?
Urvalet av utdrag drivs av vår egenutvecklade algoritm som analyserar en produkts publicerade recensioner för att identifiera relevanta och slagkraftiga innehålls-”utdrag”. Utdragen klassificeras sedan som lämpliga för klassificeringen ”För” eller ”Mot” baserat på attitydanalys.
Utdragsalgoritmen tillämpas lika på alla produkter på vår webbplats som kvalificerar sig för att visa recensionsutdrag.
Vad kvalificerar en produkt för visning av Recensionsutdrag?
Recensionsutdrag genereras från publicerat recensionsinnehåll. För att säkerställa en hög nivå av noggrannhet kräver vårt system ett tillförlitligt antal recensioner det väljer utdrag från. Utdrag släpps endast till en produktprofil när vårt system har fastställt att det finns tillräckligt med eftersökt recensionsinnehåll tillgängligt för att skapa en balanserad uppsättning av både positiva och negativa utdrag.
Nya recensioner som läggs till i en produktprofil kommer att användas om de uppfyller utdragskraven, men eftersom inte alla recensioner har innehåll som är lämpligt för att skapa ett utdrag, baseras inte utdragets lämplighet enbart på antalet recensioner. Om det för närvarande inte visas några utdrag på din produktprofil behövs ytterligare recensionsinnehåll och vi kan bara föreslå att du försöker få nya recensioner för att öka mångfalden av innehåll som finns tillgängligt för vår utdragstjänst att välja bland.
Hur många Recensionsutdrag kommer att visas i vår profil?
Alla produkter som uppfyller kraven för urvalet av utdrag kommer att visa upp till fyra (4) ”För” och fyra (4) ”Mot”. Vårt system strävar efter att visa ett balanserat antal utdrag för varje uppfattning. Ibland kan dock en profil visa färre utdrag av endera uppfattningen beroende på tillgängligheten av relevant utdragssinnehåll.
Kan vi förhindra att Utdrag visas på vår profil?
Eftersom recensionsutdrag är en funktion som tillämpas universellt på vår webbplats kan leverantörer inte välja bort denna funktion bara för att förhindra att recensionsutdrag visas på produktprofilsidorna. Leverantörer är dock välkomna att utmana individuella recensionsutdrag som de anser inte uppfyller våra kriterier för visning.
Kan vi ta bort eller ersätta ett recensionsutdrag med ett annat recensionsutdrag?
Precis som med de recensioner som de hämtas från, kan recensionsutdrag inte tas bort baserat på subjektiva åsikter om deras innehåll. Man kan endast överväga att ersätta ett recensionsutdrag med ett annat recensionsutdrag i följande situationer: (i) där innehåll felaktigt har identifierats som ett ”för” eller ett ”mot” (ii) där de nämner en produktegenskap som inte stöds (iii) där de nämner en brist i en produktegenskap som för närvarande finns eller (iv) om de på annat sätt bryter mot våra Gruppriktlinjer.
Alla leverantörer eller webbplatsbesökare kan flagga ett recensionsutdrag för utredning genom att skicka ett e-postmeddelande till [email protected]. Om det fastställs att recensionsutdraget inte uppfyller våra kriterier för visning kommer det flaggade recensionsutdraget att ersättas av vårt system vid nästa schemalagda systemuppdatering.
Varför bestämde vi oss för att visa recensionsutdrag på vår webbplats?
Recensioner är en bra källa till ärlig feedback för programvarukunder. Recensionsutdrag underlättar denna feedback genom att tillhandahålla lättsmält innehåll om en produkts recensioner till programvaruköpare, som de snabbt kan referera till när de går vidare i sin produktsökning.
Kan leverantörer återanvända recensionsutdrag och visa dem på sin egen webbplats?
Ja, en leverantör kan citera eller göra utdrag från individuella recensionskommentarer om sitt eget företag eller dess produkter och ett recensionsutdrag kvalificerar som en individuell recensionskommentar. Precis som med de recensioner som recensionsutdragen hämtas från, måste recensionsutdragen användas i enlighet med Gartners policy för upphovsrätt och citat för Utdrag från Gartners Digital Markets.
Får leverantörer be om recensioner från sin egen användarbas?
Ja, leverantörer får be om recensioner från sin egen användarbas. Alla recensioner som mottas i samband med ett incitamentserbjudande måste dock redovisas som sådana så att vår webbplats kan tillämpa korrekt tilldelning. Underlåtenhet att redovisa en incitamentskampanj vilseleder programvarukunder när det gäller källan till recensionen och är en överträdelse av både FTC:s riktlinjer för godkännande och dessa Gruppriktlinjer. Enligt våra Riktlinjer gäller att om det fastställs att en recension har lämnats in som svar på ett ej redovisat incitamentserbjudande, kommer vår webbplats, efter eget omdöme, att i) tillämpa korrekt tilldelning på vår webbplats retroaktivt eller ii) inaktivera recensionen(erna) helt och hållet. Alla leverantörer som visar sig bryta mot våra riktlinjer till följd av underlåtenhet att redovisa en incitamentsdriven recensionskampanj kan också, efter eget omdöme, bli föremål för påföljder som tillämpas på deras konto.
Hur kan leverantörer på rätt sätt redovisa sina egna recensionskampanjer?
Vår webbplats tillhandahåller länkar för alla leverantörer inom Leverantörsportalen, under avsnittet ”Recensioner”. Två olika länkar tillhandahålls: 1) en länk som ska användas för att be om recensioner utan ett incitamentserbjudande och 2) en länk som ska användas när man erbjuder ett incitament som tack för en recension. Att använda länkarna är den enklaste och mest föredragna metoden för att redovisa incitamentserbjudanden. Men om länken inte kan hittas eller om den av någon orsak inte är tillgänglig måste leverantören kontakta Efterlevnadsteamet på [email protected] med information som kan hjälpa vårt team att identifiera recensioner som skickats in för kampanjens räkning.
Kan en leverantör redovisa ett erbjudande om recensioner och incitament retroaktivt?
Ja, vi uppmuntrar alla leverantörer att kontakta vårt team på reviews@[site].com och meddela oss om alla ej redovisade recensioner som skickas in som svar på ett incitamentserbjudande. Att en incitamentskampanj redovisas kommer inte att leda till att recensionen inaktiveras och gör det möjligt för vårt team att tillämpa korrekt tilldelning till recensionerna och förbli i överensstämmelse med FTC:s riktlinjer.
OBS! Vi uppmuntrar leverantörer att informera oss – INNAN de startar sin kampanj – om de recensioner som lämnats in i utbyte mot ett incitament. Annars har vi inget annat val än att antingen inaktivera eller ange som betalda, de recensioner som vi senare får reda på har erbjudits mot ett incitament utan rätt information, enligt våra publicerade riktlinjer.
Vanliga frågor för recensenter
Varför får jag e-postmeddelanden från Capterra efter att ha skickat in en recension?
Användare som skickar in en recension på vår webbplats samtycker till att få framtida meddelanden från oss enligt vad som beskrivs i våra webbplatsvillkor. Alla användare som inte vill få dessa meddelanden kan välja att avstå från vårt e-postprogram genom att klicka på länken ”avsluta prenumeration” som finns i dessa e-postmeddelanden. Se villkoren för vår webbplats för mer information.
Jag lämnade en recension men fick inget presentkort! Varför inte?
De recensenter som har skickat in en recension som en del av ett incitamentsprogram ska ha några viktiga punkter i åtanke:
- Endast publicerade recensioner är kvalificerade för ett incitament. Om en recension inte uppfyllde våra Riktlinjer och inte publicerades kommer recensenten inte att vara berättigad till ett incitament för den recensionen. Vi uppmuntrar dock den recensenten att skicka in recensioner i framtida kampanjer som de är behöriga till.
- Presentkort utfärdas automatiskt av vårt system på bestämda tider. För att minimera felen utfärdar vårt system automatiskt presentkorten med jämna mellanrum.
- Säkerställ att e-postlänken som du svarade på innehöll ett incitamentserbjudande. Endast recensioner som skickas in efter att du har klickat på ett incitamentserbjudande i ett e-postmeddelande är kvalificerade för ett incitament. Dessa länkar innehåller spårningsinformation som gör det möjligt för oss att matcha incitamentet med den inskickade recensionen. Om du inte klickade på en länk i e-postmeddelandet med kampanjen har vårt system inget sätt att veta att du skickade in recensionen.
- Vi kunde inte verifiera din identitet. Om vi behövde ytterligare information från dig kan vi ha kontaktat dig och bett om ytterligare information, under vilken tid både publiceringen av din recension och ditt incitament pausades. Att svara på vår begäran kan ge oss möjlighet att publicera recensionen och skicka ditt presentkort.
- Du klickade inte på bekräftelselänken för presentkortet. För att säkerställa att våra presentkort endast skickas till giltiga e-postadresser skickar vi en bekräftelse via e-post med en länk som du måste klicka på innan det faktiska presentkortet skickas.
- Recensionen skickades in efter att incitamentserbjudandet löpte ut eller efter att utbetalningsgränserna nåtts. Vissa av våra program erbjuder endast ett begränsat antal presentkort eller har ett erbjudande som löper ut efter en viss tidsperiod. Recensioner som skickas in efter att tröskelvärdena har uppfyllts är inte kvalificerade för ett presentkort.
Kolla om det finns ett e-postmeddelande med våra presentkortserbjudanden i din Skräppostmapp eller i Papperskorgen, innan du kontaktar vårt supportteam.
Att observera om bedrägeri. Presentkortskoder är unika och får endast användas av dem som har tillgång till den e-postadress som presentkorten ursprungligen skickades till. Det kan vara bra att känna till att vi kan spåra saldot på presentkort och se om ett presentkort har lösts in och använts. Obehöriga begäranden om ett incitament, såväl som alla bedrägliga aktiviteter som är relaterade till att lämna recensioner i utbyte mot ett incitament, kan leda till att man utestängs från vårt incitamentsprogram.
Varför publicerades inte min recension?
Din inskickade recension kanske inte visas eftersom i) den väntar på att granskas av vårt team ii) recensionen inte uppfyllde en eller flera av våra Riktlinjer för recensioner eller iii) recensionen på annat sätt inte var kvalificerad för publicering (till exempel om recensionen skickades in på ett språk som inte stöds).
OBS! För att skydda integriteten i vårt recensionsprogram inaktiveras recensioner om vi inte känner oss säkra på att vi har verifierat recensentens identitet. I dessa fall kommer vi att kontakta recensenter och begära ytterligare information. Vi kan inte garantera det, men om du svarar på dessa e-postmeddelanden och lämnar den efterfrågade informationen, kan detta leda till publicering av din recension.
Det fanns några ändringar i min recension. Kan ni berätta varför?
I enlighet med våra recensionspolicyer kommer vi aldrig att göra en ändring som ändrar den ursprungliga avsikten med en recension. Vi kan dock göra enkla redigeringar för att korrigera stavfel eller ta bort tecken som inte kan användas enligt vår standard. Ändringar kan också göras för att dölja känsliga uppgifter (som beskrivs ytterligare här), såsom personligt identifierande information eller privata avtalsvillkor som inte är avsedda för offentliggörande. Recensenten kommer inte att meddelas om dessa ändringar, som görs efter Capterras omdöme.
Varför togs min publicerade recension bort?
Våra team har byggt upp en extremt robust QA-process, men vi förstår att med tiotusentals recensioner som skickas in varje månad kan det hända att recensioner som bryter mot våra riktlinjer ändå kommer med. I våra fortlöpande ansträngningar att förbättra vår service granskar våra team regelbundet vår databas med recensioner. Dessa granskningar hjälper till att hitta recensioner som inte uppfyllde våra riktlinjer, vilka vi kanske inte hade identifierat från början. När recensioner av någon anledning visar sig bryta mot våra riktlinjer måste de inaktiveras, även om recensionen ursprungligen publicerades av oss. Granskningar genomförs i hela vår recensionsdatabas och påverkar alla recensenter på samma sätt.
Jag skickade in en recension, men fick veta att recensionen inte uppfyllde webbplatsens riktlinjer och inte kommer att publiceras. Vad händer nu?
Om en recension inte godkänns i vår QA-process eller identifieras av vårt team som att den inte uppfyller våra Gruppriktlinjer kommer recensionen inte att publiceras. Recensioner som inte publiceras är inte berättigade till incitament, även om de skickas in som svar på ett incitamentserbjudande. Användare kan skicka in en annan recension som uppfyller våra riktlinjer.
Är recensenter ansvariga för eventuella påföljder om de skickar in bedrägliga recensioner?
Kort sagt, möjligen. När du skickar in en recension godkänner du våra riktlinjer för webbplatsen och att allt innehåll som skickas in uppfyller våra riktlinjer. Vår webbplats har rätt att vidta rättsliga åtgärder mot en recensent som skickar in en recension som innehåller bedräglig eller vilseledande information. Dessutom tar många jurisdiktioner i och utanför USA recensionsinnehåll på stort allvar och har åtalat recensenter som publicerat bedrägligt innehåll. År 2009 avgjordes ett ärende av New York-juristen Andrew Cuomo, där ett företag som lade ut falska recensioner samtyckte till att betala 300 000 USD i böter. Länder utanför USA, såsom Storbritannien, Frankrike, Italien och Tyskland, har också strikta lagar om recensionsbedrägerier, enligt EU:s direktiv om otillbörliga affärsmetoder.
Kan jag lämna en recension för en produkt som är baserad på en demo som jag tittade på?
Vi anser att programvarurecensioner bör baseras på faktisk erfarenhet av att använda en produkt. Att titta på en produktdemo är inte detsamma som att ha praktisk erfarenhet av att använda en produkt och därför skulle en recension som har baserats på en visad produktdemo inaktiveras av vårt team. En visad demo behandlas dock inte på samma sätt som en gratis provperiod. Att använda en gratis provperiod inkluderar praktisk erfarenhet. Om du använde en gratis provperiod kan du recensera programvaran, men du bör ange att du använde en gratis provperiod i recensionsformuläret.
Varför flaggades min recension för utredning?
Recensioner kan flaggas som potentiellt bedrägliga av leverantören, av andra recensenter, eller av vår recensionsdatabas under våra interna granskningar. Vid dessa tillfällen kan vi be om mer information, såsom användningsbevis, för att bättre förstå om recensionen i fråga uppfyller våra riktlinjer. Om det visar sig att en recension strider mot våra riktlinjer kommer den att tas bort. Se översikt av vår utredningsprocess för mer information.
Kan jag skicka in en recension för en produkt baserad på en gratis provperiod?
Inköpare av programvara kan utvärdera flera verktyg innan de köper en programvara. Vi anser att dessa utvärderingsupplevelser i ett konceptbevis eller med utvärderingsversioner är giltiga upplevelser att dela med sig av till våra användare. Om du använde en gratis provperiod får du recensera programvaran, men du måste ange att du använde en kostnadsfri utvärderingsversion genom att markera ”Gratis provperiod” på recensionsformuläret.
Varför fick jag ett meddelande om att mitt recensionskonto har stängts?
Vi strävar efter att koppla ihop programvarukunder och leverantörer genom att vara den största och mest tillförlitliga källan till programvarurecensioner. För att uppnå detta resultat granskas alla recensioner manuellt av ett särskilt QA-team. Varje tecken på recensionsbedrägeri leder till att recensionen inaktiveras. Om det visar sig att en användare begått bedrägeri kan hans/hennes konto stängas och tillhörande recensioner tas bort för alla produkter. Därefter tillåts den användaren inte att skicka in fler recensioner. Om dina recensioner har markerats som bedrägliga kan du få ett meddelande om detta. Vi förstår att du kanske inte håller med om vårt beslut, men du ska veta att många olika saker beaktas innan vi flaggar och avslutar en användares konto. Vi uppmuntrar dig att läsa våra riktlinjer som hjälper dig att förstå vilka faktorer som är involverade i våra beslut.
Kan jag protestera mot att en recension tagits bort?
Vår webbplats strävar efter att upprätthålla en neutral hållning till recensioner och inaktiverar endast de som inte uppfyller våra Gruppriktlinjer. Om du anser att din recension uppfyllde våra Gruppriktlinjer och har blivit felaktigt inaktiverad är du välkommen att skicka in en förfrågan till vårt Efterlevnadsteam på [email protected]. Efterlevnadsteamet har till uppgift att upprätthålla våra riktlinjer och kommer att undersöka recensionsstatusen för att säkerställa att rätt beslut har fattats. Det kan vara bra att känna till att vi inte delar information om vad som ligger till grund för våra beslut om att en recension ska tas bort. Det beror på att våra system samlar in många datapunkter som anses vara äganderättsskyddade.
Skickas meddelanden om en recension har inaktiverats?
Om en recension inte publicerades eftersom våra team inte kunde validera en recensents identitet (en hörnsten i vår QA-process), skickar vi ett e-postmeddelande till recensenten och ber om ytterligare information som kan hjälpa till att validera denne. Om vi får ett svar på denna begäran med korrekt information är det mer sannolikt att vårt team kommer att kunna verifiera recensentens identitet under vår QA-process. I fall där en recension är inaktiverad på grund av att den bryter mot våra Gruppriktlinjer, skickar vi dock inte något meddelande till recensenten eller leverantören. Även om vi inser att det finns fall där recensenten inte hade för avsikt att bryta mot våra riktlinjer, måste vi behandla både avsiktliga och oavsiktliga överträdelser på samma sätt.
Hur redigerar jag min egen recension?
Vårt team kan göra enkla redigeringar, t.ex. rätta stavfel, om den ursprungliga recensenten skickar en begäran om det till [email protected]. Begäran måste skickas från den e-postadress som användes för att skicka in den ursprungliga recensionen, eftersom endast den faktiska recensenten har rätt att be oss redigera deras recension.
Vi kan inte på annat sätt redigera innehållet i en tidigare publicerad recension. Istället kan recensenter när som helst ersätta befintliga recensioner genom att skicka in en ny recension för en produkt som de tidigare har recenserat. Den uppdaterade recensionen kommer sedan att utvärderas på nytt av vårt QA-team. Endast en recension tillåts per recensent för samma produkt vid en viss tidpunkt och om den publiceras kommer den nya recensionen att ersätta originalet.
Om det har gått mindre än sex (6) månader sedan recensionen ursprungligen skickades in ska du meddela vårt team om bidraget på [email protected] för att säkerställa att vårt team behandlar recensionen på lämpligt sätt. Om du inte kontaktar vårt team kommer det nya bidraget att inaktiveras. Observera att recensioner som skickas in inom sex (6) månader för samma produkt betraktas som redigeringar och är inte kvalificerade för några incitamentserbjudanden som recensenten kan ha fått.
Hur kan jag ta bort min egen recension?
För att begära att en recension ska tas bort kan en recensent skicka ett e-postmeddelande till oss på [email protected] och förklara vilken recension han/hon vill ta bort och orsaken till en sådan borttagning (för vår dokumentation). Begäran måste skickas från den e-postadress som användes för att skicka in den ursprungliga recensionen, eftersom endast den faktiska recensenten har rätt att be oss at ta bort deras recension.
När vi inaktiverar en befintlig recension har en recensent alltid möjlighet att skicka in en ny recension för produkten för utvärdering av vårt QA-team. Om det har gått mindre än sex (6) månader sedan recensionen ursprungligen skickades in ska du meddela vårt team om det nya bidraget på [email protected] för att säkerställa att vårt team behandlar recensionen på lämpligt sätt. Om du inte kontaktar vårt team kommer det nya bidraget att inaktiveras. Observera att recensioner som skickas in inom sex (6) månader för samma produkt betraktas som redigeringar och är inte kvalificerade för några incitamentserbjudanden som recensenten kan ha fått.
Hur ofta kan jag uppdatera eller redigera min recension?
Du kan när som helst begära en mindre redigering av en befintlig recension eller skicka in en ny recension för att ersätta en befintlig recension (se Hur kan jag redigera eller ta bort min egen recension?). Observera att recensioner som skickas in inom sex (6) månader för samma produkt betraktas som redigeringar och är inte kvalificerade för några incitamentserbjudanden som recensenten kan ha fått.
Hur många recensioner av en produkt tillåts per recensent?
För att förhindra att en enda recensent påverkar recensionerna av en produkt alltför mycket, tillåts endast en enda recension per recensent för samma produkt vid en viss tidpunkt.
Kan jag skicka in mer än en recension för samma produkt?
Vi förstår att erfarenheterna av en programvara kan förändras över tid och vi anser att en uppdaterad recension gör det möjligt att uttrycka en ny åsikt. Vi tillåter dock endast att en enskild recensent publicerar en recension i taget, för en och samma produkt och kräver att minst sex månader passerar innan vi accepterar en ny recension för samma produkt.
Om du vill redigera en befintlig recension, läs mer här.
Varför redigerades min recension för att visa [KÄNSLIGT INNEHÅLL ÄR DOLT]?
Om en recension innehåller känsliga uppgifter kommer vi att dölja denna information från offentlig visning. Känslig information kan inkludera, men är inte begränsad till:
-
Personligt identifierande uppgifter. Uppgifter såsom e-postadresser, fysiska adresser, telefonnummer, namn eller andra uppgifter som kan hjälpa till att identifiera en enskild person.
-
Konfidentiella avtalsvillkor. Avtal mellan två parter innehåller ofta känsliga uppgifter som troligen inte är avsedda att offentliggöras, t.ex. prisinformation, kontoinformation eller andra villkor.
-
Potentiellt skadlig information. All annan information som vi enligt vårt skäliga omdöme avgör kan skada en recensents, leverantörs eller annan persons intressen.
I sådana fall kommer texten [KÄNSLIGT INNEHÅLL ÄR DOLT] att visas i stället för den ursprungliga texten.
OBS! Vi kommer aldrig att redigera en recension på något sätt som skulle ändra den ursprungliga avsikten. Om en recension är utformad så att maskering av känslig information skulle ändra syftet med recensionen, skulle recensionen inte uppfylla våra Gruppriktlinjer och kommer inte att offentliggöras. I samtliga fall kommer recensenten inte att meddelas om dessa redigeringar som görs enligt Capterras omdöme.
Vilket innehåll anses vara ”känslig information”?
Känslig information kan inkludera, men är inte begränsad till:
Personligt identifierande uppgifter. Uppgifter såsom e-postadresser, fysiska adresser, telefonnummer, namn eller andra uppgifter som kan hjälpa till att identifiera en enskild person.
Konfidentiella avtalsvillkor. Avtal mellan två parter innehåller ofta känsliga uppgifter som troligen inte är avsedda att offentliggöras, t.ex. prisinformation, kontoinformation eller andra villkor.
Potentiellt skadlig information All annan information som vi enligt vårt skäliga omdöme avgör kan skada en recensents, leverantörs eller annan persons intressen.
I sådana fall kommer texten [KÄNSLIGT INNEHÅLL ÄR DOLT] att visas i stället för den ursprungliga texten. Se mer
Var hittar jag mer information om recensionsincitament?
Om du skickade in en recension som svar på ett incitamentserbjudande från vår webbplats kan du hitta mer information om behörighet och incitamentsdistribution i våra vanliga frågor om Incitamentsprogram.
Var kommer innehållet i min recension att visas för allmänheten?
Publicerade recensioner kan visas offentligt i) på profilsidan för den recenserade programvaran ii) i sammanfattad form på vår webbplats, under ”utdrag” och ”produktjämförelse” på programprofilsidor på tillämpliga webbplatser och iii) via recensionsdelningsapplikationer på vår webbplats som används för att visa recensionsinnehåll på tredje parts webbplatser. Se våra Allmänna användarvillkor för mer information om ägande- och användarrättigheter.
Hur lång tid tar det för min recension att publiceras?
Varje recension som skickas in till vår webbplats utvärderas manuellt av vårt QA-team för att säkerställa att publicerade recensioner uppfyller våra riktlinjer för webbplatsen. Våra QA-team arbetar hårt, men det kan ändå ta upp till två (2) veckor att behandla recensioner. Om det har gått mer än två (2) veckor sedan du skickade in din recension kan du anta att våra QA-team antingen inte kunde validera din identitet eller att din recension inte uppfyllde våra kriterier för publicering.
Är vissa recensenter inte kvalificerade att få incitament för sina recensioner?
Ja, det finns vissa recensenter till vilka incitament inte kan ges som svar på ett erbjudande eftersom det skulle bryta mot lagen och/eller en företagspolicy som förbjuder gåvor i samband med en affärstransaktion. Läs igenom våra behörighetsbegränsningar noggrant innan du lämnar en recension.
Vad är Köparvarningar?
En Köparvarning är en banner som placeras överst på en leverantörs produktprofilsida och informerar programvarukunder om att misstänkt beteende har upptäckts förknippat med denna leverantör, vars beteende (i) kan orsaka tvivel om sanningshalten i de recensioner som skickats in om leverantörens tjänster eller (ii) kan visa sig i andra bedrägliga aktiviteter på vår webbplats.
Efter att en leverantörs överträdelse av våra policyer har identifierats och bekräftats kommer vi att utfärda en synlig varning till köpare på den överträdande leverantörens associerade produktprofilsida(or) och sedan övervaka leverantörens konto under en 90-dagarsperiod. Efter denna period kommer våra team att granska leverantörens profil(er) och avgöra om Köparvarningen ska förbli aktiv på leverantörens produktprofilsida(or) eller tas bort. Allvarliga och pågående överträdelser kan kräva ytterligare åtgärder, inklusive men inte begränsat till, avlägsnande av åtkomst till den felande leverantörens produktprofilsidor, förlängning(ar) av perioden för Köparvarningen, hänvisning till lämpliga tillsynsmyndigheter eller rättslig åtgärd.
Hur utfärdas och verkställs Köparvarningar?
När en överträdelse av vår webbplats- eller leverantörspolicy, eller manipulation av vårt system för recensioner har identifierats och bekräftats, kommer vi att ta bort alla recensioner som hittats i samband med denna aktivitet och skicka en e-postvarning till leverantören och begära att alla sådana överträdelser upphör så snart som det är praktiskt möjligt, eller inom fem (5) arbetsdagar, beroende på vilket som inträffar först. Om den kränkande aktiviteten fortsätter eller om leverantören inte kan tillhandahålla bevis som vi, efter eget omdöme, anser avlägsnar misstankarna från aktiviteten, kommer vi att inaktivera alla ytterligare recensioner som hittas i samband med denna aktivitet och skicka ett slutligt meddelande som begär att denna aktivitet ska upphöra. Om överträdelserna ändå fortsätter kommer vi att placera en synlig ”Köparvarning” på leverantörens produktprofilsida(or). En leverantör som är märkt med en ”köparvarning” kommer också att tas bort från övervägande för eventuella recensionsbaserade belöningar och/eller märken.
En ”Köparvarning” fungerar som ett meddelande till programvarukunder om att leverantören har ägnat sig åt bedräglig aktivitet på våra webbplatser och kommer att finnas kvar tills vi fastställer att leverantören har åtgärdat sin bristande efterlevnad på ett tillfredsställande sätt. Allvarliga och pågående överträdelser kan kräva ytterligare åtgärder, inklusive men inte begränsat till, avlägsnande av åtkomst till den felande leverantörens produktprofilsidor, förlängning(ar) av perioden för Köparvarningen, hänvisning till lämpliga tillsynsmyndigheter eller rättslig åtgärd.
Senast uppdaterad: April 2020