Augmented reality (AR), eller förstärkt verklighet som det heter på svenska, är en teknik som tillämpas i alltfler sektorer. Tack vare den tekniska utvecklingen har AR nu även kommit inom räckhåll för små och medelstora företag. Men vad exakt är förstärkt verklighet och hur kan den användas av företag?
I denna artikel
Vore det inte fantastiskt om du som kund i förväg kunde se om det du funderar på att köpa faktiskt uppfyller dina förväntningar? Det är väl en typ av kundservice som alla företag skulle vilja kunna erbjuda? Med förstärkt verklighet kan du låta dina kunder uppleva en produkt interaktivt direkt i mobiltelefonen, var de än befinner sig. Allt sker online, kanske från soffan hemma i vardagsrummet. Det här är en otrolig möjlighet att förbättra kundupplevelsen på webben. AR har förstås även många andra användningsområden, till exempel inom teknik- och sjukvårdssektorerna.
Vad är AR? Definition och förklaring
Förstärkt verklighet, som på engelska går under benämningen augmented reality (AR), är en typ av virtuell verklighet. Med AR tittar du på en bild av verkligheten över vilken en virtuell bild, animering eller data projiceras. För att något ska kallas förstärkt verklighet måste följande tre kriterier uppfyllas:
- Det ska vara en kombination av verklig bild och virtuell bild.
- Den virtuella bilden ska vara interaktiv i realtid.
- Den virtuella bilden ska vara i 3D.
För att projicera den digitala bilden över verkligheten kan så kallade AR-glasögon med en särskild prismalins användas (till exempel Microsofts Hololens), men det går även bra att använda en smarttelefon eller en surfplatta. Nuförtiden är programvara för förstärkt verklighet förinstallerad i iOS- och Android-enheter, vilket innebär att alla har tillgång till tekniken.
Med AR kan kunden få en verklighetstrogen känsla av produkten eller tjänsten redan innan köpet genomförs. Genom att med mobiltelefonen projicera till exempel en soffa eller gardiner över det egna vardagsrummet kan kunden direkt se om produkten passar, och på så sätt kan antalet returer minskas.
Fem exempel på förstärkt verklighet (AR)
De första AR-bilderna såg vi på det tidiga 1980-talet i form av radarbilder av moln och luftströmmar som rörde sig över väderkartan på TV. Ett färskare exempel är spelet Pokémon GO – det hittills populäraste AR-spelet.
Företag använder oftast förstärkt verklighet genom en applikation som kan installeras på telefonen eller surfplattan. Apparna använder positionsbestämning, GPS-lokalisering, bildigenkänning, djupbestämning och andra AR-relaterade trick för att skapa en verklighetstrogen 3D-projicering av objekten i användarens omgivning.
Förstärkt verklighet kan användas i alla sektorer. Här är fem exempel på AR-tillämpningar:
1. AR i byggbranschen
Förstärkt verklighet kan ge liv åt byggnadsritningar genom att kombinera dem med interaktiva 3D-modeller av byggnaden. I dessa interaktiva AR-modeller kan (potentiella) köpare till exempel se och välja alternativa konstruktionslösningar.
2. AR i bilbranschen
Förstärkt verklighet kan även användas på flera sätt för försäljning av bilar. En möjlighet är att visa för kunden hur bilen kommer att se ut hemma på garageuppfarten. Porsche har till exempel tagit fram en AR-visualiseringsapp i vilken du i 3D kan titta på olika Porsche-modeller och deras tekniska detaljer direkt i din iPhone eller iPad.
3. AR för näthandeln
Med förstärkt verklighet kan du på surfplattan eller mobilen se hur produkterna du funderar på att köpa ser ut hemma hos dig. Du kan till exempel se var i hemmet en möbel passar bäst, eller vilka färgkombinationer som fungerar. Bland annat Pinterest och Ikea har AR-appar med vilka potentiella köpare virtuellt kan placera möbler i sina hem.
4. AR inom service och underhåll
Underhåll och reparationer blir en alltmer komplex uppgift, och då kan AR komma väl till pass för att undvika fel i processerna. Till exempel har Boeing implementerat ett AR-program för att utbilda personal inom flygindustrin i objektidentifiering och komplexa reparationsprocesser.
5. AR inom hälso- och sjukvården
Förstärkt verklighet har mängder av tillämpningsområden inom hälso- och sjukvården. Till exempel kan vårdpersonal få hjälp på distans genom appen MedAssist Live. I den kan exempelvis en läkare virtuellt visa vårdgivaren på kliniken hur man sätter in en kateter.
Förstärkt verklighet (AR) i framtiden
Utvecklingen går snabbt. Det finns nu användningsområden för AR i alla sektorer: detaljhandel, teknik, sjukvård osv. Den tekniska utvecklingen har sett till att AR nu finns i var mans hand – i våra mobiltelefoner – och det är något som ditt företag kan dra nytta av.
Möjligheterna är i princip oändliga: inkludera AR i din marknadsföringsstrategi, ge dina tekniker AR-stöd, använd tekniken för att introducera nyanställda eller för att slippa tråkiga prislistor, låt kunden ”känna på” produkten innan köpet genomförs …
Utvecklingen inom förstärkt verklighet fortsätter i snabb takt och alltfler nya AR-tillämpningar finns tillgängliga för både stora och små företag.