Vad är digital skyltning? Ta din marknadsföring till nästa nivå med ett modernt budskap

Publicerad den 2023-04-27 av Gary Froniewski och Niels Juist

Har du tänkt på hur mycket digital skyltning du ser varje dag? Restaurangmenyer, annonser vid bensinpumpen, interaktiva kartor i köpcentrum och biljettautomater på biografer och flygplatser är alla en del av den växande trenden att dela information via digitala skärmar.

Vad är digital skyltning?

IMARC Group förväntar sig att digital signage-marknaden kommer att se en årlig tillväxttakt på 6,69 procent till och med 2027, vilket innebär att branschen kommer att omsätta 35,4 miljarder dollar jämfört med 23,5 miljarder dollar i dag. Det betyder att du om du vill haka på den här växande trenden måste sätta igång nu!

Det kan vara en skrämmande tanke att som småföretag med begränsade resurser börja med nya marknadsföringsmetoder – särskilt när det gäller marknadsföring som kräver installation av maskinvara. Men i en alltmer digitaliserad tid då konsumenterna förväntar sig att information ska levereras på det mest bekväma sättet (och i rätt tid) gör du dig själv en otjänst om du inte drar nytta av digital skyltning.

Ett enkelt sätt att göra det är att låta digital signage-software ta hand om de tunga arbetsuppgifterna. Men först måste vi sätta oss in i detaljerna kring digitala skärmar och hur de bäst kan användas. I den här artikeln går vi igenom vad digital skyltning är, vi delar med oss av några av de vanligaste användningsområdena och talar om fördelarna med att använda denna digitala marknadsföringstaktik för ditt småföretag.

Vad är digital skyltning? Definition och förklaring

Digital skyltning, även kallad elektronisk skyltning eller digital signage, är en typ av skärmreklam som använder maskinvara på plats för att visa webbsidor, videor, vägbeskrivningar, menyer och annan användbar företagsinformation. Detta innehåll är vanligtvis avsett att ge kunderna den information de behöver för sina shoppingupplevelser eller användas för att förmedla marknadsföringsmeddelanden.

Maskinvara på plats kan vara ett antal skärmar som bildar en videovägg, vanliga tv-apparater som installeras på ett företag eller professionella skärmar med interaktiva upplevelser såsom kartor, menyer eller kassafunktioner.

4 vanliga typer av digital signage-skärmar

Låt oss nu gå igenom några av de vanligaste typerna av digital skyltning och deras användningsområden. Vi kommer att gå in mer i detalj på de viktigaste fördelarna med digital skyltning längre ner, men först och främst är det viktigt att veta att digital skyltning skär igenom bruset.

Nuförtiden möts människor av tusentals innehållselement varje dag, så du måste se till att ditt innehåll sticker ut. Det räcker inte längre att dela ut fysiska broschyrer eller förlita sig på statiska skyltar för att få ut ett budskap i butiken (eller någon annanstans).

Konsumenter dras till dynamiska medier och i en marknadsföringsmiljö där dina budskap konkurrerar om människors blickar med så många andra måste du se till att öka dina chanser att nå ut.

1. Digitala menytavlor

En av de vanligaste och mest kända typerna av digital skyltning är den digitala menytavlan. Många restauranger, butiker och tjänsteleverantörer inom till exempel skönhetsvård använder digitala menytavlor för att visa sina produkter och tjänster.

Dessa kan uppdateras mycket snabbare än traditionella menytavlor och ger möjlighet att lägga till dynamiska skyltelement som rörlig grafik och övergångar mellan olika informationssidor. De har också den fördelen att de ger mer utrymme för känsla än traditionell statisk information.

Ett exempel på en interaktiv skärm
Ett exempel på en digitala menytavlan (källan)


2. Interaktiva skärmar

En interaktiv skärm är en annan digital signage-lösning som kan användas på många olika sätt beroende på var den är placerad. Det som framför allt skiljer denna typ av skärm från andra är att kunderna kan interagera med skärmen för att skriva in information, ändra vad som visas eller styra andra aspekter av upplevelsen.

Exempel på interaktiva skärmar är biljettautomater på biografer och flygplatser, förteckningar, kartor, konstinstallationer och även spelplattor på restauranger.

Ett exempel på en interaktiv skärm
Ett exempel på en interaktiv skärm (källan)

3. Reklam på plats

Med reklam på plats avses digital signage-skärmar på ett företag som visar upp dess produkter eller tjänster. Dessa kan finnas både inne på och utanför anläggningen och syftar till att locka människor till platsen eller informera dem om t.ex. nya produkter, tjänster och pågående kampanjer.

Precis som en menytavla har den här typen av digital skärm en fördel jämfört med traditionell reklam eftersom den ger företagare flexibilitet när det gäller den information som visas.

 Ett exempel på en digital signage-skärma
 Ett exempel på en digital signage-skärma (källan)

4. Förteckningar och kartor

Förteckningar och kartor är idag bland de vanligaste användningsområdena för digital skyltning. Dessa digitala skärmar, som oftast finns i kontorsbyggnader och köpcentrum, har ibland ett interaktivt inslag, t.ex. sökbarhet eller möjlighet att bläddra genom flera sidor med information.

Även om behovet av att snabbt kunna redigera information inte är lika viktigt i detta sammanhang är förmågan att visa information dynamiskt fortfarande en stor fördel. Företagen kan programmera skärmarna så att de i första hand visar förtecknings- eller kartinformation, men även innehåller reklam eller andra element.

Ett exempel på en digital förteckning
Ett exempel på en digital förteckning (källan)

5. Kassaskärmar

Kassaskärmar är en typ av digital skyltning som vanligtvis finns vid kassan i butiker, livsmedelsaffärer och på restauranger. De används ofta för annonskampanjer och kan ha en funktion där kunderna kan registrera sig för eller delta i lojalitetsprogram.

Lojalitetsprogram via kassaskärmar kan dessutom öka intresset för varumärket genom att med spelifieringsmoment låta kunderna samla poäng eller dylikt så att de blir mer engagerade i sin shoppingupplevelse. Det har dessutom visat sig att kunder i hög grad uppskattar lojalitetsprogram.

Annex Cloud rapporterar att 87 procent av de tillfrågade konsumenterna vill att varumärken ska ha lojalitetsprogram. Dessutom rapporterade 64 procent av de undersökta varumärkena att antalet medlemmar i lojalitetsprogram ökat bara under det senaste året.

Ett exempel på en kassaskärm
Ett exempel på en kassaskärm (källan)

Fördelar med digital skyltning

Nu när vi har berättat om några av de vanligaste användningsområdena för digital skärmteknik har det blivit dags att svara på frågan ”Vad kan digital signage göra för mitt företag?” Svaret är: massor. Det här är fem av de vanligaste fördelarna för företag som använder digital skyltning.

Fem vanliga fördelar med digital signage

1.      Förbättrar hågkomsten av information

Som vi nämnde tidigare har digital skyltning en minnesgrad på hela 83 procent, nästan dubbelt så hög som för traditionell skyltning. Vi kan anta att detta beror på den visuella kommunikationens innehållsrikedom och dynamik, men hur som helst är slutresultatet tydligt: Med digitala displayer kommer fler människor ihåg innehållet, vilket innebär att de också kommer ihåg ditt företag.

2.      Minskar den upplevda väntetiden

En annan fördel med att använda digital skyltning i företaget är att den minskar den upplevda väntetiden för dina kunder. Digitala skärmar kan minska den upplevda väntetiden med så mycket som 35 procent, vilket leder till en smidigare och trevligare shoppingupplevelse. Ingen tycker ju om att vänta i onödan, eller hur?

3.      Erbjuder mer flexibilitet i redigeringen

Det är ingen hemlighet att de digitala skärmarna är lättare att redigera än traditionella skyltar. Fördelarna med denna bekvämlighet kan inte överskattas. Det är praktiskt och enkelt att redigera digitala skärmar, från att kunna korrigera fel och ändra en daglig meny till att skapa specialerbjudanden och kampanjer i farten. Det här är helt enkelt inte möjligt med traditionella medier.

4.  Skapar en modern, estetiskt tilltalande upplevelse

Att visa upp sin bästa sida är ett bra sätt att ge ett gott första intryck och i slutändan vinna nya kunder. Genom att använda ett digitalt skyltningssystem med engagerande innehåll som skapar en konsekvent och estetiskt tilltalande varumärkesupplevelse, kommer du inte bara att förbättra shoppingupplevelsen i butiken utan också öka den positiva uppfattningen om ditt varumärke.

5.      Ökar intäkterna

Användningen av ett modernt system för digital skyltning kan få fantastiska effekter som har potential att direkt påverka ditt resultat. Digital skyltning ger ditt budskap ett dynamiskt och stimulerande inslag, skapar ett mer estetiskt tilltalande innehåll och gör det möjligt att lägga till interaktiva och dagsaktuella inslag i shoppingupplevelsen. Allt detta bidrar till att du får fler återkommande kunder och i slutändan ökar din totala försäljningsvolym.

Är du redo att skapa ditt eget moderna budskap? Lägg upp en handlingsplan

Efter att ha läst den här artikeln borde det stå klart att du genom att dra nytta av moderna marknadsföringsmetoder som digital signage kan ge ditt småföretag en fördel jämfört med konkurrenter som använder mer traditionella skyltningsmetoder.

Det har blivit dags för dig att ta nästa steg. Identifiera några enkla tillämpningar för digital skyltning i ditt eget företag och testa! Tänk igenom hur du kan använda digital skärmteknik på bästa sätt, skissa fram en budget för den maskin- och programvara som krävs, eller jämför olika program för digital skyltning och planera in demonstrationer som hjälper dig att komma igång.

Letar du efter programvara för digital skyltning? Kolla in vår katalog.

Den här artikeln kan hänvisa till produkter, program eller tjänster som inte är tillgängliga i ditt land, eller som kan vara begränsade enligt lagarna eller bestämmelserna i ditt land. Vi föreslår att du konsulterar programvaruleverantören direkt för information om produkttillgänglighet och efterlevnad av lokala lagar.

Om författaren

Niels arbetar som Senior Content Analyst för GetApp/Capterra i Nederländerna där han skriver om IT, programvara och affärstrender inom omrdet för små och medelstora företag.

Niels arbetar som Senior Content Analyst för GetApp/Capterra i Nederländerna där han skriver om IT, programvara och affärstrender inom omrdet för små och medelstora företag.